Søvnproblemer - 19 mdr.

21. juli 2017

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Søvnproblemer - 19 mdr.

Hej Helen,

Jeg har en søn på 19 måneder som er en lille terrorist ved sengetid. Det tager ca 1,5 time at få ham til at sove. Jeg har prøvet ALT! F.eks. Læse bog, sidde og snakke med ham på skødet, stryge-tøj-metoden, lagt med ham i sengen, lagt ham når han er træt, inden han er begyndt at vise træthedstegn osv osv osv......

Jeg har også prøvet at lægge ham og så gå. Men han rejser sig op i sengen og er helt hysterisk. Jeg vil helst ikke have at han skal græde sig selv i søvn, men jeg ved efterhånden ikke om det er eneste udvej.

Min kæreste har også prøvet at lægge ham, men han skriger med det samme og holder ikke før jeg går ind og tager over.

Min mor har passet ham flere gange og hun lægger ham bare i seng, synger en sang og så godnat. Ingen problemer.

Pt. Lægger jeg ham omkring kl. 20 i hans egen seng. Han roder rundt og er skiftevis ked af det og snakker. Jeg ligger i en seng ved siden af og har en hånd på ham. Ellers græder han. Han falder i søvn efter ca 1,5 time. Jeg synes ikke han får alt det søvn han skal have, da vækkeuret ringer kl. 6.30 og jeg ofte må vække ham. Det skal også lige siges, at han vågner om ...

Annonce

... natten. Jeg giver ham sutten, men kan ikke gå derfra inden han sover meget tungt. Ofte sover jeg i sengen ved af og ham og tager ham over i løbet af natten. Jeg vågner flere gange, da han roder rundt. Det virker som om, at hans krop har svært ved at falde til ro. Han ligger ofte i kravle-position.

Når han skal sove i barnevognen til middag, er der ingen problemer. Vi lægger ham bare og så sover han. Han sover ca et par timer.

Han er en dreng med masser af temperament og prøver pt grænser af. Han er begyndt at bidde og slå - kun på mig. Når han gør det, sætter jeg ham fra mig og fortæller ham at det må man ikke. Motorisk og sprogligt er han ikke så langt fremme. Han er først begyndt at gå selv. Ellers er han en glad dreng.

Han har haft en del bøvl med ørene. De skulle dog være fri for både væske og betændelse pt.

Hans søvnproblemer om aftenen har stået på i mange måneder efterhånden. Jeg har troet at det bare var en periode i forbindelse med udviklingsspring, men det er det ikke.

Jeg har googlet nettet tyndt og læst alt for mange bøger - uden held, så jeg håber virkelig du kan komme med nogle brugbare råd.

En meget træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland