Brev:
Søvnrutine og gråd
13. juli 2017
Alder:
3 mdr.
Søvnrutine og gråd
Hej Helen.
Min søn er fra 24.04.17, blev født to uger inden termin. Han er derfor på nuværende tidspunkt snart 12 uger.
Han har haft en svær start på livet og har brugt de to første mdr. Af sit liv på at græde størstedelen af døgnets 24 timer. Han har haft en del luft i maven og gråden er typisk kommet i forbindelse med det eller lige efter amning. Han har ikke haft problemer med at tage på, tværtimod har han allerede fordoblet sin fødselsvægt på 3260 g. Men det har virket som om der har været noget som har irriteret ham/gjort ondt.
Han har sovet uroligt og meget kort tid af gangen, enten pga. Af gas eller "irritationen". Når han ligger på maven har han højest sovet en halv time i træk uden at vågne og når han vågner er det i gråd. Sover han på maven har han kunnet sove længere, ca. En time i træk, uden at vågne og også det er i gråd. Han har kun kunnet falde i søvn ved at spise ved brystet eller ved at blive vugget i armene. At falde i søvn i armene er dog ikke sket uden han grædt uhæmmet og indtil han overgiver sig (der skal meget store armbevægelser til at få ham til at falde til ro).
Her for to uger siden fik vi så en slyngevugge med fjeder sat i loftet. Den har givet ham mere ro under søvnen. Søvnen bliver stadig afbrudt af gråd, men han kan falde i søvn igen når den vugger. Han slår ikke flere prutter og virker ikke til at have flere smerter. Han græder ikke uhæmmet, men kan trøstes på armen og i slyngevuggen. Han er vågen og glad længere tid af gangen.
Han kan bare ikke falde i søvn af sig selv. Han falder ikke i søvn i barnevognen ved gåtur, han bliver helt hysterisk og nægter at overgive sig selvom det er tydeligt han er træt. Han SKAL vugges i vuggen for at kunne falde i søvn. Han slatspiser og slatsover igennem hele dagen. Jeg er bange for at jeg ikke kan få vendt ham af med at sove i vuggen.
Mit spørgsmål er. Hvordan får jeg ham til at sove normalt på fast underlag som ikke bevæger sig. Og har du gode råd til sovning i vores tilfælde. Han skal vel også til at begynde at have nogle sove rutiner?
Kærlig hilsen
Mor til Viktor