Søvnrutine og gråd

13. juli 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvnrutine og gråd

Hej Helen.

Min søn er fra 24.04.17, blev født to uger inden termin. Han er derfor på nuværende tidspunkt snart 12 uger.
Han har haft en svær start på livet og har brugt de to første mdr. Af sit liv på at græde størstedelen af døgnets 24 timer. Han har haft en del luft i maven og gråden er typisk kommet i forbindelse med det eller lige efter amning. Han har ikke haft problemer med at tage på, tværtimod har han allerede fordoblet sin fødselsvægt på 3260 g. Men det har virket som om der har været noget som har irriteret ham/gjort ondt.

Han har sovet uroligt og meget kort tid af gangen, enten pga. Af gas eller "irritationen". Når han ligger på maven har han højest sovet en halv time i træk uden at vågne og når han vågner er det i gråd. Sover han på maven har han kunnet sove længere, ca. En time i træk, uden at vågne og også det er i gråd. Han har kun kunnet falde i søvn ved at spise ved brystet eller ved at blive vugget i armene. At falde i søvn i armene er dog ikke sket uden han grædt uhæmmet og indtil han overgiver sig (der ...

Annonce

... skal meget store armbevægelser til at få ham til at falde til ro).

Her for to uger siden fik vi så en slyngevugge med fjeder sat i loftet. Den har givet ham mere ro under søvnen. Søvnen bliver stadig afbrudt af gråd, men han kan falde i søvn igen når den vugger. Han slår ikke flere prutter og virker ikke til at have flere smerter. Han græder ikke uhæmmet, men kan trøstes på armen og i slyngevuggen. Han er vågen og glad længere tid af gangen.

Han kan bare ikke falde i søvn af sig selv. Han falder ikke i søvn i barnevognen ved gåtur, han bliver helt hysterisk og nægter at overgive sig selvom det er tydeligt han er træt. Han SKAL vugges i vuggen for at kunne falde i søvn. Han slatspiser og slatsover igennem hele dagen. Jeg er bange for at jeg ikke kan få vendt ham af med at sove i vuggen.

Mit spørgsmål er. Hvordan får jeg ham til at sove normalt på fast underlag som ikke bevæger sig. Og har du gode råd til sovning i vores tilfælde. Han skal vel også til at begynde at have nogle sove rutiner?

Kærlig hilsen
Mor til Viktor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder