Hjælp til døgnrytme og putterutine

18. juni 2017

Alder:
5 mdr.

Hjælp til døgnrytme og putterutine

Kære Helen

Jeg har brug for dit råd i forhold til hvordan vi bedst for skabt en god rytme og putterutine for vores dreng. Og noget mere ro på natten.

Min dejlige dreng er 5,5 mdr, smilende, glad, nysgerrig på verden og med fuld fart på. Han vejer ca 8 kg og er 65 cm lang.

Som det er lige nu, starter vores dagsrytme fint, men glider i løbet af dagen. Og andre dage helt ude af rutine.
Men kan se nogenlunde sådan her ud:

Kl. 06 vågner. Jeg ammer ham. Han sover for det meste videre til kl. 7-7:30.

Kl. 7 vågner og ligger i sengen, vi tumler og hygger lidt. Får ren ble, tøj på og står op.

Kl. 08:30-09 Ammes i søvn. Puttes til lur i barnevogn med dyne eller tæppe, alt efter hvor varmt det er. Sover mellem 1,5-2 timer, hvis vognen kører. Sover 30 min hvis den står stille.

Kl. 11 Tilbydes 1/2 dl grød med frugtmos og vand af kop. Som han med glæde tager imod.
Hygger, leger og tumler.

Kl. 13:30 Ammes. For det meste ammes han i søvn her. Hvis ikke han falder i søvn, går jeg ud med ham i bæresele, hvor der godt kan gå en halv time før han falder i søvn, selvom han er træt. Når han sover puttes han i barnevogn ligesom om formiddagen. Sover mellem 1-1,5 time, når vognen kører.

Kl. 15 vågner og ammes. Hygger, tumler og leger.

Kl. 17:30 Ammes i søvn. Sover i min favn ca. 30-60 min. Denne lur er han altid meget urolig i hans søvn. Han bakser lidt med armene og prøver at gnide i hans øjne. Hvis jeg prøver at flytte ham vågner han.
(Hvis han vågner for sent fra sin anden lur, springer vi denne lur over)

Kl. 18:30 Vågner. Hygger, tumler og leger.

Kl. 20:30-21 puttes til nat, ren ble og nattøj på. Ammes (ofte begge bryster) i søvn med dynen puttet om sig, mens jeg synger godnatsang (samme sang hver nat).
Han har svært ved, at overgive sig til søvnen og slippe brystet.
Af og til vågner han helt op igen og begynder at pludre løs og vil tumle rundt. Så må vi gå lidt rundt med ham i en halv times tid og så ligge ham til brystet igen.
Når han sover ligges han i egen seng som står helt op af vores seng.

Herfra sover han 1 time af gangen, og nogle gange 2 timer.
Han "vågner" ikke rigtigt op, han har stadig lukkede øjne. Han begynder at rumstere rundt, prøver at vende sig om på ...

Annonce

... siden eller maven, komme hænder i munden, gnider øjne og pjevser.

Jeg har prøvet at berolige ham med, at holde en hånd på hans bryst og nusse ham, men han bliver mere urolig og ked af det.
Jeg har også prøvet at vente og se om han selv kunne finde ro, men bliver igen mere urolig og ked af det.

Så det ender med vi må tage ham op, gå rundt til han sover igen og ligges i egen seng.
Han reagerer også på vi tager ham op. Lige i det vi tager ham bliver han ked af det, men falder hurtigt til ro når vi så går med ham. Og midt på natten (ca mellem kl. 3-4) vågner han nogle gange helt.

Hvordan hjælper vi ham bedst videre i søvnen uden, at vi skal gå rundt med ham?

Jeg prøver at strække amningen, så det kun er midnat, nat og tidlig morgen han ammes. Men da vi selv er mega trætte, sniger der sig ofte en amning eller to mere ind.
Herefter ender han i vores seng, indtil næste gang vi går med ham, da vi ikke vil risikere han vågner, hvis vi flytter på ham.

Da han var ca 3. mdr røg vi ind i et længere forløb med mange besøg hos diverse læger på alle tider af døgnet. Det stod på lidt mere end 1 måned inden de fandt ud af hvad det var. Vi har efterfølgende meget svært ved at finde tilbage til en stabil rytme dag og nat.

Han har tidligere brugt sut, når han skulle sove og fundet ro med den. Men efter perioden med de mange lægebesøg, har han ikke ville have den længere. Han gnasker lidt på den og spytter den ud. Vi har prøvet alle slags, og er nu holdt op med at tilbyde den. I stedet er det mig der bliver brugt som sut, specielt når han puttes til nat.
Derudover tager han heller ikke flaske med min mælk eller mme. Det er kun den ægte vare der virker. Og så kan far jo desværre ikke rigtig aflaste her.

Lige nu er det selvfølgelig ok han ammes i søvn. Men kan se det kunne gå hen og blive en svær vane at bryde, da han ikke har andet han finder ro ved, når han skal puttes, eller komme videre i hans søvn. Vi har forsøgt med nusseklud og bamse. Men dem forsøger han at gnaske på og når det så ikke helt lykkes bliver han frustreret. Så hvad gør vi her?

Jeg håber du vil dele lidt tanker med os, så vi kan få skabt en god og stabil rutine for vores dreng igen og få mere ro på natten.

Bedste hilsner
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer