Urolig krop

25. april 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Urolig krop

Kære Helen

Tak for dine forrige breve :)

Vores datter vokser og udvikler sig så flot hele tiden, hvilket jo er fantastisk dejligt. Det er dog begyndt at give os nogle udfordringer, som vi ikke helt kan finde ud af hvordan vi skal takle.

Hun har for nogle uger siden lært at trille fra ryg til mave, hvilket hun nu gør konstant. Virkelig konstant. Hun vrider sig ud af armene på os og om på maven hver gang vi lægger hende fra os, og når vi prøver at vende hende om på ryggen. Vi har derfor været nød til at lære os at skifte ble mens hun ligger på maven, give tøj på på maven, give flaske i det underligste stillinger fordi hun vrider sig rundt osv. Det er frustrerende, men sikkert en fase hun på et tidspunkt kommer over.

Hvis vi lægger hende på legetæppet triller hun selvfølgelig også om på maven, hvorefter hun bliver frustreret enten over at legetøjet ikke lige er som det skal være, at hun ikke kan kravle selvom hun forsøger ihærdigt, at hun ikke kan trille videre tilbage på ryggen selv osv. Hvilket betyder at hun brokker sig og græder rigtig meget. Det er vi rigtig kede af og vi vil gerne se om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende.

Det er som om hun har en masse indre fysisk uro, hun ikke kan finde ud af at takle. Vi prøver at gøre mange ting med hende hvor hun er hos os i stedet for på legetæppet, hun ligger på maven på vores ben, vi leger flyvemaskine, tumler med hende osv., men det er jo ikke altid det kan lade sig gøre hele tiden, og selv når vi tumler med hende, nusser osv. vrider hun sig alligevel ind i mellem om på maven og brokker sig eller græder.

Det er lidt det samme der sker når hun skal puttes. Vi er efterhånden kommet derhen hvor det eneste der nogenlunde virker for at få hende til at sove, er ved at svøbe hende tæt og ...

Annonce

... hoppe på en pilatesbold. Det kan ofte tage en halv time eller mere at få hende til at sove, specielt om aftenen og tidlig morgen, og hun skal svøbes virkelig stramt for at det virker, hvilket vi ikke har det så godt med (vi er også lidt bekymrede for om hun får det for varmt med både svøb og dyne). Det er trættende at det er så svært at få hende til at falde til ro, og næsten det værste af det er, at hun vågner hver gang hun får vrikket sig ud af svøbet eller dynen, hvorefter hun spræller og basker med armene indtil hun får vendt sig om på maven og begynder at græde.

Når hun får flaske om natten plejer hun ofte at falde helt eller næsten i søvn i armene på den der giver flasken, men selvom vi bliver siddende med hende og lægger dynen over hende, vågner hun lige så snart hun bliver lagt over i sin vugge. Også selvom vi forsøger at vugge på hoften, lægge en hånd på brystkassen osv. Det er i øjeblikket kun svøb og bold der virker, og selv det tager lang tid og er forbundet med meget uro. Hun bruger sut lidt on/off til at falde i søvn med.

Det går okay for hende at sove i barnevognen, så vi forsøger så godt det kan lade sig gøre at hun sover mindst en lur om dagen udenfor i barnevognen. Vi har fået købt en barnevognssele, da hun også er begyndt at trille på maven i barnevognen selvom hun er pakket i dyne osv. Men det er som om barnevognen alligevel giver hende en fornemmelse af at være svøbt under søvnen, så hun vågner ikke helt lige så ofte her og det er lettere at trille lidt og få hende til at sove videre.

Jeg håber meget du har nogle ideer til hvad vi kan gøre, for at hjælpe vores datter til at blive mere glad i sine vågne timer, og til at kunne find lettere ro når hun skal sove. Jeg glæder mig til at læse dit svar.

Venlig hilsen
En lykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Det går rigtig fint med Emilie, hun er blevet supergod til at sove i barnevognen og sover nu 2 lure om dagen på ca. 2-3 timer, så det er skønt - tak for dit forrige råd :o)

Hilsen Emilies forældre