Brev:
Urolig krop
25. april 2017
Alder:
5 mdr.
Urolig krop
Kære Helen
Tak for dine forrige breve :)
Vores datter vokser og udvikler sig så flot hele tiden, hvilket jo er fantastisk dejligt. Det er dog begyndt at give os nogle udfordringer, som vi ikke helt kan finde ud af hvordan vi skal takle.
Hun har for nogle uger siden lært at trille fra ryg til mave, hvilket hun nu gør konstant. Virkelig konstant. Hun vrider sig ud af armene på os og om på maven hver gang vi lægger hende fra os, og når vi prøver at vende hende om på ryggen. Vi har derfor været nød til at lære os at skifte ble mens hun ligger på maven, give tøj på på maven, give flaske i det underligste stillinger fordi hun vrider sig rundt osv. Det er frustrerende, men sikkert en fase hun på et tidspunkt kommer over.
Hvis vi lægger hende på legetæppet triller hun selvfølgelig også om på maven, hvorefter hun bliver frustreret enten over at legetøjet ikke lige er som det skal være, at hun ikke kan kravle selvom hun forsøger ihærdigt, at hun ikke kan trille videre tilbage på ryggen selv osv. Hvilket betyder at hun brokker sig og græder rigtig meget. Det er vi rigtig kede af og vi vil gerne se om der er noget vi kan gøre for at hjælpe hende.
Det er som om hun har en masse indre fysisk uro, hun ikke kan finde ud af at takle. Vi prøver at gøre mange ting med hende hvor hun er hos os i stedet for på legetæppet, hun ligger på maven på vores ben, vi leger flyvemaskine, tumler med hende osv., men det er jo ikke altid det kan lade sig gøre hele tiden, og selv når vi tumler med hende, nusser osv. vrider hun sig alligevel ind i mellem om på maven og brokker sig eller græder.
Det er lidt det samme der sker når hun skal puttes. Vi er efterhånden kommet derhen hvor det eneste der nogenlunde virker for at få hende til at sove, er ved at svøbe hende tæt og hoppe på en pilatesbold. Det kan ofte tage en halv time eller mere at få hende til at sove, specielt om aftenen og tidlig morgen, og hun skal svøbes virkelig stramt for at det virker, hvilket vi ikke har det så godt med (vi er også lidt bekymrede for om hun får det for varmt med både svøb og dyne). Det er trættende at det er så svært at få hende til at falde til ro, og næsten det værste af det er, at hun vågner hver gang hun får vrikket sig ud af svøbet eller dynen, hvorefter hun spræller og basker med armene indtil hun får vendt sig om på maven og begynder at græde.
Når hun får flaske om natten plejer hun ofte at falde helt eller næsten i søvn i armene på den der giver flasken, men selvom vi bliver siddende med hende og lægger dynen over hende, vågner hun lige så snart hun bliver lagt over i sin vugge. Også selvom vi forsøger at vugge på hoften, lægge en hånd på brystkassen osv. Det er i øjeblikket kun svøb og bold der virker, og selv det tager lang tid og er forbundet med meget uro. Hun bruger sut lidt on/off til at falde i søvn med.
Det går okay for hende at sove i barnevognen, så vi forsøger så godt det kan lade sig gøre at hun sover mindst en lur om dagen udenfor i barnevognen. Vi har fået købt en barnevognssele, da hun også er begyndt at trille på maven i barnevognen selvom hun er pakket i dyne osv. Men det er som om barnevognen alligevel giver hende en fornemmelse af at være svøbt under søvnen, så hun vågner ikke helt lige så ofte her og det er lettere at trille lidt og få hende til at sove videre.
Jeg håber meget du har nogle ideer til hvad vi kan gøre, for at hjælpe vores datter til at blive mere glad i sine vågne timer, og til at kunne find lettere ro når hun skal sove. Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Venlig hilsen
En lykkelig mor