Hjælp til sutteteknik og putning

27. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hjælp til sutteteknik og putning

Hej Helen

Her kommer lige en lang smøre :)

Jeg fødte min skønne søn den 18. December og han vokser og tager på præcis som han skal :D

Vi havde en hård start hvor jeg har store problemer og smerter i mit Haleben og kroppen generelt (går til behandling og det er i bedring) min søn har samtidig været syg siden slut januar med hoste, snot slim i halsen og sådan. Han er stadig ikke ovre det, men det går (meget!) langsomt fremad...

Han har i en ret lang periode suttet forkert på brystet. Han suger læberne ind når han spiser, hvilket resulterer i ekstremt meget luft i maven og mavekneb. I starten sluttede han helt perfekt, men mistænker det er fordi han har været lukket til i næsen i et stykket id og han derfor har gjort det for at kunne få luft, og at det nu bare er en dårlig vane.

Jeg har prøvet at tage han fra og ligge til på ny når han gør det, hjælpe han med at få læberne ud både lige før han får fat i brystet og mens hans spiser - uden held. Vi har også haft far til at hjælpe med at folde læberne ud, men han tager kun et enkelt sut inden de ryger ind igen.

Jeg er sikker på han får masser af mælk og tager flot på og trives generelt, det generer heller ikke mine brystvorter men det larmer ufatteligt meget når han sutter og ellers ekstremt meget luft i maven. Hvad kan jeg gøre for at rette op på det?

I ...

Annonce

... forhold til putning kan jeg kun få ham til at sove hvis han falder i søvn ved brystet. Det er også helt fint - han skal have al den tryghed han har brug for! Problemet er bare når vi skal ud med barnevognen kan han ikke falde i søvn uden at græde sig selv i søvn. (Med en mor der står nærmest med hele kroppen nede i barnevognen sammen med ham for at prøve at trøste) han vil ikke længere tage sutten som førhen hjalp ham. Og jeg kan bare ikke bære han skal græde sig selv i søvn!

Når jeg har ammer ham i søvn kan jeg meget sjældent lægge ham fra mig uden han vågner med det samme eller efter 5-10 min. Jeg har prøvet at gøre det både lige når han er faldet i søvn og har også ventet til han er i dybere søvn, men med samme resultat. Jeg ville super gerne sidde ham ham så han får en god sammenhængende søvn, men jeg kan simpelthen ikke sidde med ham så længe pga mit Haleben. Det er bestemt ikke altid det fungerer for os at amme liggende så han ikke skal flyttes, men hvis det gør tisser han næsten altid igennem bleen når han ligger på soden, og så skal vi alligevel op og skifte og starte forfra. Jeg har også prøvet med nusseklud der dufter af mig, sovet med hans sengetøj før han får det på så det dufter, men det hjælper ikke rigtig.

Har du nogle gode råd? Eller er det bare en rigtig lang periode vi skal have overstået?

På forhånd tak :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!