Brug af time-out i vuggestuen

24. februar 2017

Kategori:
Alder:
3 år

Brug af time-out i vuggestuen

Hej Helen

Så er jeg her igen - denne gang med brug for noget fagligt input i en drøftelse om pædagogiske metoder i min datters vuggestue.

Da jeg hentede hende forleden, opleven jeg en pædagog sætte en ca. 3-årig i time-out (ikke mit barn). Pigen skulle stille sig op mod væggen og måtte ikke sige noget. Hun stillede sig straks på den udpegede plads (hvilket tydede på, at hun havde oplevet det før), men da hun alligevel sagde noget, fik hun svaret "shh, du bliver straffet". Dette udspillede sig altimens samme pædagog overrakte mig min datter og kort fortalte om hendes dag. Jeg gik derfra med en knude i maven, men handlede ikke, fordi det ikke var min barn, og ikke havde set, hvad der gik forud - bortset fra en lille uoverensstemmelse om noget legetøj, men det virkede alt sammen stille og roligt og helt almindeligt for deres alder.

Jeg snakkede med min mand om det om aftenen, og han blev meget vred og skuffet, så vi blev enige om at skrive til ledelsen og bede dem forklare deres pædagogik - vi beskrev selvfølgelig oplevelsen.

Jeg har så fået et svar i dag, hvor den administrative leder, som ikke har sin daglige gang i vuggestuen, skrev et meget tilfredsstillende svar og forklarede, at de ville holde et ekstra kursus for personalet om "positive education" og desuden ville observere mere indgående og ...

Annonce

... indskærpe de pædagogiske metoder over for personalet. Hun synes at Til sidst har hun så sendt en oversættelse af deres nedskrevne retningslinjer for personalet, og det ser alt sammen rigtig fint og tiltalende ud - og ligger helt på linje med hvad jeg har læst om i forhold til dansk pædagogik. Indtil jeg ser ordet time-out. "Hvis barnet har brug for at køle ned, skal pædagogen forklare barnet hvorfor det sættes i time-out - og barnet kan så sættes i time-out i det samme rum, hvor de opholder sig, så barnet føler sig tryg." Det var tydeligvis det jeg så et eksempel på.

Min umiddelbare reaktion var, at det var en afsindig gammeldags måde at håndtere en meget lille konflikt på, men som mange gange før blev jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skulle reagere, fordi vi ikke er i Danmark, og vi ind i mellem skal vælge vores kampe lidt med omhu. Men alt i mig siger bare, at man simpelthen ikke skal bruge time-out - og da slet slet ikke på så små børn. Hvad er din holdning til time-out - især i vuggestueregi?

Det er vel hvad man i DK kalder en integreret institution med grupper fra 0-4 år. Jeg føler, at jeg har brug for lidt faglig balast, når jeg skal gøre dem klart, at jeg ikke er interesseret i at have mit barn i en vuggestue, hvor det er i orden at bruge time-out.

Jeg ser frem til dit svar.

Venlig hilsen
en lidt trist mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder