Brev:
Brug af time-out i vuggestuen
24. februar 2017
Alder:
3 år
Brug af time-out i vuggestuen
Hej Helen
Så er jeg her igen - denne gang med brug for noget fagligt input i en drøftelse om pædagogiske metoder i min datters vuggestue.
Da jeg hentede hende forleden, opleven jeg en pædagog sætte en ca. 3-årig i time-out (ikke mit barn). Pigen skulle stille sig op mod væggen og måtte ikke sige noget. Hun stillede sig straks på den udpegede plads (hvilket tydede på, at hun havde oplevet det før), men da hun alligevel sagde noget, fik hun svaret "shh, du bliver straffet". Dette udspillede sig altimens samme pædagog overrakte mig min datter og kort fortalte om hendes dag. Jeg gik derfra med en knude i maven, men handlede ikke, fordi det ikke var min barn, og ikke havde set, hvad der gik forud - bortset fra en lille uoverensstemmelse om noget legetøj, men det virkede alt sammen stille og roligt og helt almindeligt for deres alder.
Jeg snakkede med min mand om det om aftenen, og han blev meget vred og skuffet, så vi blev enige om at skrive til ledelsen og bede dem forklare deres pædagogik - vi beskrev selvfølgelig oplevelsen.
Jeg har så fået et svar i dag, hvor den administrative leder, som ikke har sin daglige gang i vuggestuen, skrev et meget tilfredsstillende svar og forklarede, at de ville holde et ekstra kursus for personalet om "positive education" og desuden ville observere mere indgående og indskærpe de pædagogiske metoder over for personalet. Hun synes at Til sidst har hun så sendt en oversættelse af deres nedskrevne retningslinjer for personalet, og det ser alt sammen rigtig fint og tiltalende ud - og ligger helt på linje med hvad jeg har læst om i forhold til dansk pædagogik. Indtil jeg ser ordet time-out. "Hvis barnet har brug for at køle ned, skal pædagogen forklare barnet hvorfor det sættes i time-out - og barnet kan så sættes i time-out i det samme rum, hvor de opholder sig, så barnet føler sig tryg." Det var tydeligvis det jeg så et eksempel på.
Min umiddelbare reaktion var, at det var en afsindig gammeldags måde at håndtere en meget lille konflikt på, men som mange gange før blev jeg lidt i tvivl om, hvordan jeg skulle reagere, fordi vi ikke er i Danmark, og vi ind i mellem skal vælge vores kampe lidt med omhu. Men alt i mig siger bare, at man simpelthen ikke skal bruge time-out - og da slet slet ikke på så små børn. Hvad er din holdning til time-out - især i vuggestueregi?
Det er vel hvad man i DK kalder en integreret institution med grupper fra 0-4 år. Jeg føler, at jeg har brug for lidt faglig balast, når jeg skal gøre dem klart, at jeg ikke er interesseret i at have mit barn i en vuggestue, hvor det er i orden at bruge time-out.
Jeg ser frem til dit svar.
Venlig hilsen
en lidt trist mor