Opvågninger efter putning

18. februar 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

Opvågninger efter putning

Hej Helen.

Nu har jeg brug for råd omkring søvn. Vores søn er nu 14 1/2 måned. Han har aldrig sovet decideret igennem om natten. Fra 11-12 mdr begyndte vi at lægge ham til at sove i vores seng, blot for at vi alle fik mere en 2-3 timers sammenhængende søvn. Det hjalp.
Han havde nogle enkelte korte opvågninger, men faldt hurtigt i søvn igen. Den sidste måneds tid er vi så begyndt at få ham over i egen seng. Det sidste stykke tid er det gået fint.

Han falder i søvn indenfor 10-20 min. Der går så alt mellem 1-2 timer, så vågner han og har brug for hjælp til at sove videre. Dette går som regel, herefter kan der være en gang mere, hvor vi sagtens kan få ham til at sove videre. Men altid inden midnat vågner han og er utrøstelig, og her ender det altid med, at vi ender med at tage ham ind i vores seng, hvor han næsten med det samme falder i søvn og sover til kl. 7.00-7.30. I den periode rumsterer han en del, men vågner ikke.

Vores aften/putte rutine ser ud som følger.

-Nattøj på og ny ble, mens vi nynner, taler roligt.
-Tandbørstning (sker med stor glæde)
-Flaske gives i armene ved siden af hans seng (denne skal udfases indenfor de næste par måneder, hvor vi istedet vil tilbyde grød eller andet mættende og dette havde vi tænkt at ligge inden nattøj)
-Efter flaske ligger han lidt, men kommer hurtigt over i sengen (han falder ikke i søvn i armene med flasken, men bliver døsig)
-Står nogle gange op eller sidder i sengen, mens jeg snakker lidt
-Synger de samme to sange (under dette plejer han som regel at lægge sig ned selv og finde ro - han har en nussekanin, han bruger meget - og 5 ud af 10 gange falder han i søvn ved denne del af putningen
-Er han ikke faldet i søvn, siges der godnat og jeg går ud (vi siger den samme sætning hver gang, inden vi går ud "godnat, nu skal du putte, sov godt") - ...

Annonce

... her kører jeg et minut af gangen, venter et minut og går ind, venter to minutter og går ind (når jeg er ude, småklynker han lidt) indtil videre er han faldet i søvn inden, der er gået 7 min.

Og så starter showet nogle timer efter.

Hvad kan vi gøre, for at han forbliver i søvnen? Jeg er ok med at skulle ind og lige give sutten eller ae ham på kinden, men når hysteriet bare eskalerer hvad så? Jeg er klar over, at ved, at vi kapitulerer efter 10-15 min hysteri, ved at tage ham ind, så styrer han jo 100%, men jeg har nogle aftener været i gang i op til en time, hvor jeg har nynnet mig selv hæs, gået med ham i armene og lagt ham ned, aet i lange strøg ovenpå dynen osv osv - og flere gange falder han i søvn med dyb vejrtrækning (tror vi) for i dét man rammer døren, så græder han igen.

Skal vi bare tage ham ind, hvis ikke han hurtigt finder ro i egen seng?
Skal jeg være mere stædig end ham og ikke overgive mig?
Skal vi ændre noget i rutinen?

Hans dag er ret struktureret. Kommer i dagpleje ca. 7.30 - spiser varieret frokost og mellemmåltider hos dagplejeren. Sover som regel 2 1/2 - 3 timers lur (står op omkring 14.30-15.00).

Få gange får han en lille lur mellem 8.00 og 9.00 ( hvis han står op ved 6.00 tiden) og få gange en powernap om eftermiddagen, hvis middagsluren har været kort.

Aftensmaden er alt fra fiskefrikadeller til spaghetti/kødsovs, og han har gennemgående en god appetit og er glad og trives i dagtimerne.

Det er simpelthen så frusterende - ville så gerne, at han fik en god gennemgående nats søvn, men er virkelig ved at smide håndklædet i ringen og bare lægge ham til at sove i vores seng (der er stadig opvågninger, men han sover mere roligt også selvom vi først går i seng timer efter ham - intet hysteri, kun småklynken).

Hvad tænker du, vi bør gøre??
På forhånd tak :)

Med venlig hilsen
Ditte.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to