Maraton putning

18. januar 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Maraton putning

Hej Helen.

Jeg er ved at blive temmelig desperat med vores datter på 9 mdr's putning til natten.
Hun er træt og klar til at sove - men så snart hun er blevet ammet - vågner hun op og er LYS vågen. Som i nærmest hyper aktiv vågen.

Hun kan faktisk indimellem næsten falde i søvn mens hun ammes - men alligevel trække hovedet væk til sidst og så være lys vågen!

Det er hele hendes krop der er igang - hun kravler rundt i sengen, trækker sig op i tremmerne, kratter i madrassen, banker med begge arme i madrassen, sparker til dynen, pludrer højlydt osv osv. og det er næsten umuligt at få hende til at falde til ro og dermed falde i søvn. Når jeg tager hende op og holder hende ind til mig og vugger hende for at hun skal falde til ro - bliver hun irriteret og begynder kort efter at græde af irritation og spænde kroppen bagover som en flitsbue til jeg lægger hende i sengen igen, og der er hun så igen glad og super aktiv.

Jeg har forsøgt tusinde ting for at få hende til at falde til ro: står ved sengen og nusser hende, holder bare en rolig hånd på hende, sige beroligende lyde, synge, nynne, vende hende om eller lægge hende ned hver gang hun begynder at kravle rundt, tage hende op og blive ved med at holde hende, jeg har ladet hende ligge "alene" ved at lægge mig i vores seng så jeg stadig er i rummet men uden hun kan se mig, jeg har forsøgt at ligge sammen med hende på vores seng, 'stå op' med hende igen og lade hende sidde lidt helt roligt med en bog eller få lidt vand inden vi gik ind og puttede igen - men intet af det har stor nok effekt til at få hende til at falde så meget til ro at hun kan falde i søvn.
Det ender altid med at endnu en amning får hende til at give op - og hun falder i søvn imens hun ammer og bliver ved med at sutte længe til jeg til sidst har held med at lægge hende i hendes egen seng, hvor hun så endelig sover. På det tidspunkt er hun blevet ammet indtil flere gange - før det endelig lykkes. Men så sover hun også for det meste til sen nat før hun vågner for at få lidt mælk.

Hele det her show kan stå på i alt fra 1 time til 3 timer før hun endelig overgiver sig til søvnen - og det er så frustrerende både for mig og for hende. Nogle gange når hun til sidst også at blive rigtig ked af det og frusteret - hvis det står på rigtig længe.

Vi starter med at putte hende omkring kl 19 - Jeg har forsøgt at lægge hende senere - fordi måske var det fordi hun ikke var træt endnu - selvom tegnene jo var der. Men så blev det hele bare endnu sværere, fordi hun så var overtræt.

Fordi hun ammes - er det altid mig der står for putningen (far tager nogle gange den del der leder op til amningen). Far ...

Annonce

... har forsøgt at tage over et par gange, når jeg er kørt træt i at forsøge - men det er for det meste endt i endnu en amning og derefter søvn. En enkelt gang er det lykkedes ham at få hende til at sove (efter 1 1/2 times forsøg fra først mig så ham) - ved at have hende siddende på skødet med dynen om sig vendt væk fra alt der kunne være spændende

Vores dagsrytme ser nogenlunde sådan ud:

6.00 ca ammes - sover videre i vores seng
7.30 vågner
8.00 morgenmads grød
9.45 bolle og frugt
10.30-11 ca sover en halv til en hel times lur i barnevognen (trilles i søvn)
12 frokost
14.30 ammes og ca sover 1 1/2 times lur i barnevognen (trilles i søvn)
frugtsnack
18.00 aftensmad
19.00 putteritual starter ammmes puttes
sen nat (2 el 4) ammes

Aftensmaden og putningen kommer hurtigt til at ligge lige oveni hinanden. Så det med en "godnat"grød kan simpelthen ikke nåes (tror heller ikke der er plads i maven). Tilgengæld ammer hun altid rigtig godt lige der - inden hun skal lægges.

Jeg har forsøgt at stramme vores putteritual lidt op - så det ser sådan her ud: tør ble og nattøj på, tandbørstning, kigger i en bog pakket ind i sin dyne, ammes i soveværelset meget dæmpet belysning, lægges i sin egen seng.

Hun bruger ikke sut - hun har ikke været interesseret - men er lige begyndt at give hende en når hun skal sove. Fordi vi tænkte at den måske kan give hende lidt ro. Især nu hvor der bliver mindre og mindre amning. Og nu virker det til at hun gerne vil den - hun holder den i hånden og putter den lidt i munden på alle mulige måder - men det lader til at hun kan li det og finder lidt ro ved det.

Det er helt tydeligt at hun tager nogle kæmpe udviklingsspring lige nu - hun kravler meget og er begyndt at trække sig op på knæ og vil gerne op at stå. Samtidig kan vi også mærke seperations-angsten hos hende. Og oveni det er der tænder på vej.

Så jeg kan sagtens forstå at det kan være svært at finde ro når hun skal sove.

Men at hun bliver SÅ vågen - hvad skyldes det - hun er jo egentlig ikke ked af det (heldigvis) så det er vel ikke seperationsangsten der spiller ind ?
Og hvordan hjælper vi hende bedst til hurtigt (!?) at finde ro ?
Skal vi bare trække vejret dybt ned i maven og stå det her igennem
(det har nu stået på en månedstid) og går det over ?

Generelt trives hun ellers og udvikler sig på alle måder og spiser godt og sover fint (udenfor i barnevognen) i løbet af dagen. Men denne her putning til natten er ret frustrerende for os alle sammen...

Jeg føler vi prøver alt - og gør alt for at give hende nærhed og holde tempoet helt nede før hun skal sove - så jeg er ved at løbe tør for ideer.
Hjælp!?

Tak!!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder