Vildt skrigeri ved opvågninger

13. januar 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vildt skrigeri ved opvågninger

Hej Helen

Min datter på nu 18 mdr er for tiden svær at kende. Det hele startede med at hun var syg med feber, diarré og opkast en fem dages tid. Da hun var syg sov hun stort set igennem hele natten. Nu her efter hun har været syg, er hun blevet meget svær at putte.

Vi har altid haft gode putterutiner og har gjort det samme siden hun var helt lille. Det tager normalt 20 min at putte hende, hvilket er fint for mig.
Men nu kan det tage op til to timer, og klokken er mange før hun sover. Det er som om hun ikke kan finde ro - hun vender og drejer sig mange gange og græder hvis vi forlader hendes værelse.

Om natten - nogle gange midt på natten - andre gange kl 4, vågner hun i et vildt skrig. Hun skriger og skriger. Vi har prøvet at putte hende om på siden, ae hende, ta hende med ind i vores seng, men intet virker. Hun skriger så meget at det lyder som om hun får det galt i halsen og spænder vildt op i kroppen med knuget hænder.
Vi får hende typisk ikke til at sove igen, før to timer senere, hvilket er hårdt for os alle sammen.

I vuggestuen har hun i en lang periode sovet 2-3 timer til ...

Annonce

... middag. Nu er hun begyndt at vågne efter 30-45 min i et skrig der, hvorefter de kæmper en time for at få hende til at sove igen.

Hun er i løbet af dagen ikke rigtig tilfreds og meget irritabel. Jeg tænker at det er fordi hun ikke får nok søvn, men jeg aner ikke hvad vi skal gøre?
Vi har selv tænkt på nightterror, men jeg kan ikke forstå det også sker om dagen.

Da hun var lille havde hun noget "kolik" som gjorde at hun kunne vågne i skrig 45 gange om natten. Da hun blev 9 mdr gik det over og hun begyndte at sove igennem. Hun har sovet på eget værelse fra hun var fem mdr.

Jeg kan ikke lade vær med at tænke på om der er noget galt? Lægen siger at ørerne er fine. Hun får fast movicol da hun døjer med hård mave.

Hun er et barn der er meget udadreagerende - både positivt og negativt. Motorisk har hun altid været rigtig godt med, gik da hun var 10,5 mdr.

Jeg føler ikke mit barn trives, hvilket er meget frusterende og gør mig ked. I de perioder hvor hun har sovet fint, uden opvågninger er hun den gladeste pige.
Hvad skal vi gøre for at få den glade pige igen?

Med venlig hilsen
Mor til M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger