Brev:
Inspiration til mad - 10 mdr.
13. januar 2017
Alder:
10 mdr.
Inspiration til mad - 10 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi jeg mangler lidt inspiration.
Min søn på knapt 11 mdr. elsker mad. Vi startede på grød og mos da han var godt 4 mdr., men da han var ca. 6 mdr. ville han pludselig kun ammes. Vi er nu kommet ind i en rigtig god rutine, og han spiser stort set alt hvad jeg serverer for ham. Han smager i hvert fald på alt – kun en lille del bliver spyttet ud igen. Indtil nu har han fået rugbrød med leverpostej og/eller makrelguf til frokost og enten avokado, kogt gulerod, agurkestænger eller andet lækkert til frokost.
Men de sidste par uger har han haft dårlig mave (meget ”blød” afføring - faktisk som da han fik mos og grød – og rigtig mange afføringer pr. dag, i forhold til de to han ellers plejer), så jeg har prøvet at tage makrellen fra ham, og han er nu nede på et normalt antal igen, og ”konsistensen” er også lidt mere normal. Jeg mistænker derfor at han har problemer med at tåle tomat. Problemet er derfor at jeg nu kun har leverpostej at give ham på rugbrødet, hvilket godt kan blive ret kedeligt (og ikke særlig næringsrigt) i længden.
Har du nogle forslag til hvad jeg ellers kan give ham? Han er rigtig glad for ost, men hvis jeg lægger pålæg på brødet, tager han det (selvfølgelig) bare af, spiser pålægget og lader brødet ligge.
En fra min mødregruppe foreslog æggesalat o.l. og at komme mayonaise eller remoulade på maden, for at give den lidt mere smag. Jeg har hidtil holdt ham fuldstændig fra sukker, og han får kun minimale mængder af krydderier (og kun de svage såsom salt, peber, evt. lidt mild karry). Jeg har også fra starten lavet grød og mos fra bunden, da jeg gerne vil vide hvad jeg putter i min søn. Jeg ved derfor ikke om hendes forslag kan bruges i mit tilfælde? Altså, han skal vel også smage det på et tidspunkt?
Ellers tænkte jeg lidt på sildepostej – må han få det, eller er det lige så slemt som tun?
Og hvornår kan han få suppe og saucer osv. til aftensmad? Kan han det nu?
Venlig hilsen
Cecilie