Lidt af hvert - mad, mængder, væske, flaske og søvn

4. december 2016

Alder:
5 mdr.

Lidt af hvert - mad, mængder, væske, flaske og søvn

Hej Helen,

Fem ting i dag :-)

1) Er begyndt at vride sig, når hun får mad. Vores datter har nu fået mad i 3 uger. Hun er 6 måneder om 1 uge. Hun har fået grød i 2 uger og mos den sidste uges tid. Det er gået over al forventning - hun spiser godt og maven fungerer også fint (nogle få dage ingen afføring, andre en eller flere gange dagligt).

I foregårs gav hendes far hende mad for første gang og i går hendes moster - det gik ok, men hun begyndte at vride sig ret hurtigt. Hun sidder i vores skød, da hun endnu ikke kan sidde selv i den høje stol. Vi har godt nok en babyindsats til vores tripp trapp stol, men det duer ikke længere at have vores datter i den, da hun prøver at komme op i ret stilling, og det kan hun jo ikke i den stol. Jeg overtog efter min kæreste og min søster for at se, om vores datter ville have mere mad, men hun fortsatte med at vride sig. Det fortsætter hun med i dag.

Vi forsøgte så at sætte hende i den høje stol, hvor min kæreste så støttede hende. Det hjalp, men hun kan jo ikke sidde der endnu, og når jeg er alene hjemme duer det heller ikke. Hun vrider sig i skødet, så hun glider ned, men åbner gerne munden og spiser, så jeg tænker ikke, at modstanden er mod maden? Men hvad ved jeg?! Jeg ved dog, at hun kan vende hovedet, hvis hun ikke vil have mere, da hun har gjort det mange gange med mælk ved mig. Måske du har et godt tip til, hvad vi kan gøre? Hun får mos og grød, og hun vrider sig uafhængigt af hvad, hun får - også om grøden er tynd eller tyk, og hvad smag hun får.

2) Mængde af mad. Jeg har din bog om mad, som har været til stor hjælp. Jeg har dog lige et par spørgsmål. Hvad mængde grød og mos er ok for vores datter at få nu? Og hvad når hun er 6 måneder? Hidtil har hun max fået 3/4 dl grød og mos.

3) Væske. Jeg ved og forstår, at det er meget vigtigt. Vores datter spiser helt klart væsentligt mindre ved mig - også de gange hvor, hun ikke har spist særligt meget mos/grød. Hun har altid været en bestemt frøken vedr. mad. For en måneds tid begyndte jeg at tilbyde hende begge bryster selv om, hun ikke efterspurgte det, ...

Annonce

... og jeg synes, at hun endelig begyndte at spise godt. Nu synes jeg, at vi er tilbage til der, hvor hun ikke spiste særligt meget. Hvordan ved jeg, at hun får nok? Hun tager fint på og vokser også fint i længden. Må indrømme, jeg er overrasket over, hvor mange bekymringer man kan have i forbindelse med amning. Hun har endnu ikke knækket "kop-koden", så her får hun heller ikke meget væske.

4) Flaske. Min kæreste forsøgte et par gange med flaske, men uden held. Jeg tror, at hvis vi havde været mere konsekvente med at øve, så havde hun taget den. Med sutten tog det 3 ugers konsekvent øvning/leg, og hun tog den, da hun var 4 måneder. Ved 5 måneders besøg spurgte vi så vores sundhedsplejerske, om hun havde gode råd til flaske. Hun sagde, at nu kunne hun jo snart drikke af kop, så hvorfor vi ville øve det? Så droppede vi det faktisk, MEN det er jeg ikke glad for. Særligt fordi, at vores datter IKKE kan/vil spise med mindre der er ret stille og der ikke foregår ting omkring os. Når vi skal i Tivoli en hel dag næste uge, men også i andre situationer, så er det bare rigtig rigtig svært, så der vil flaske være genial. Hun drikker endnu ikke godt nok af kop til, at det er løsningen.

Vi skal også til New York i marts, og igen her vil det være så smart, at hun tager flaske, da man ikke "bare lige ammer" overthere. Derfor, er det for sent med flaske? Jeg er blevet advaret om flasker, som gør det "for nemt" for hende, da hun så kan begynde at nægte mælk ved mig, så vi har øvet med en Medela flaske med Calma tut. Er den "advarsel" reel nok? Eller skal jeg forsøge mig med en flaske med mindre modstand, som måske er lettere at drikke af? Som sut bruger hun avent.

5) Vågner mange gange om natten. Som jeg tidligere har skrevet, så vågner vores datter ca. hver 2,5 time, hvilket hun har gjort i efterhånden 3 måneder. Jeg er ærgerligt over, at jeg ikke startede på mad tidligere, MEN det kan jeg ikke ændre nu, så nu må jeg se fremad i stedet - derfor, hvornår kan vi forvente, at hun vil sove længere stræk om natten nu, hvor hun får mad?

Håber du nyder weekenden :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"