Endnu en om søvn

25. oktober 2016

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Endnu en om søvn

Hej Helen.

Min egen sundhedsplejerske er ikke til meget hjælp, så derfor prøver jeg dig.

Jeg har en søn fra midten af juli, han er født tre uger før termin og har på mange områder været lidt umoden. Min egen hjemmebryggede teori er at min krop var klar men at han ikke helt var.

Vi har haft tre måneder med kolik, og han har jo selvfølgelig i den periode boet på mig da der jo ikke var meget andet et gøre end at give ham nærhed og tryghed. Nu er vi så over de daglige 10 timers skrigeture og jeg vil gerne til at have hænderne lidt mere fri. Og her kommer problemet, når ikke han sover på mig sover han kun 30 min af gangen om dagen. Han er enormt svær at få til at falde til ro, han kæmper i mod med alt hvad han har og hans mororefleks er stadig meget udtalt, han spjætter med arme og ben når han er ved at falde hen.

Jeg har læst mig frem til på din side at han skal til at have en rytme der hedder tre lure, men jeg kan ikke få ham til det. Jeg har prøvet at triller ham, så vågner han når vognen står stille. At lægge ham i vågen inden for, så vågner han efter 30 min og græder. Sove på sofaen, i sengen you name it.

Han er flaskebarn og spiser alt mellem 50 ...

Annonce

... og 210 ml pr måltid.

Han falder først til ro mellem 22 og 23 om aftenen og som oftets med skrig og skrål inden. Så sover han til kl ca 3, får noget at spise og sover så videre til omkring kl 6-6.30 de fleste dage, nogen gange længere. Langt de fleste dage falder han i søvn på minuttet en time efter han er vågnet om morgen og sover så 1 -11/2 time. Når han vågner anden gang går dagen så igang. Men skal jeg stå op med ham når han vågner første gang?

Hans spisemønster er som vinden blæser, skal jeg prøve at trække ham og så først give ham mad når han skal til at putte? Han kan ikke ligge ned og spise, så sluger han alt for meget luft, så hvordan gør jeg det bedst i forhold til at han skal have mad og så sove?

Som sagt er min egen sundhedsplejerske ikke til meget hjælp da hun bare mener at jeg skal vise ham at det er mig der bestemmer. Og det er jeg for så vidt også med på, jeg tager ham ikke op bare fordi han laver hans små brokkelyde, men jeg vil ikke at han skal græde og være ulykkelig når han skal sove.

Har du gode konkrete råd til hvordan jeg griber det an? Er det bare though love eller kan man gøre det med små skridt?

Med venlig hilsen
BabyMs mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet