Brev:
Endnu en om søvn
25. oktober 2016
Alder:
3 mdr.
Endnu en om søvn
Hej Helen.
Min egen sundhedsplejerske er ikke til meget hjælp, så derfor prøver jeg dig.
Jeg har en søn fra midten af juli, han er født tre uger før termin og har på mange områder været lidt umoden. Min egen hjemmebryggede teori er at min krop var klar men at han ikke helt var.
Vi har haft tre måneder med kolik, og han har jo selvfølgelig i den periode boet på mig da der jo ikke var meget andet et gøre end at give ham nærhed og tryghed. Nu er vi så over de daglige 10 timers skrigeture og jeg vil gerne til at have hænderne lidt mere fri. Og her kommer problemet, når ikke han sover på mig sover han kun 30 min af gangen om dagen. Han er enormt svær at få til at falde til ro, han kæmper i mod med alt hvad han har og hans mororefleks er stadig meget udtalt, han spjætter med arme og ben når han er ved at falde hen.
Jeg har læst mig frem til på din side at han skal til at have en rytme der hedder tre lure, men jeg kan ikke få ham til det. Jeg har prøvet at triller ham, så vågner han når vognen står stille. At lægge ham i vågen inden for, så vågner han efter 30 min og græder. Sove på sofaen, i sengen you name it.
Han er flaskebarn og spiser alt mellem 50 og 210 ml pr måltid.
Han falder først til ro mellem 22 og 23 om aftenen og som oftets med skrig og skrål inden. Så sover han til kl ca 3, får noget at spise og sover så videre til omkring kl 6-6.30 de fleste dage, nogen gange længere. Langt de fleste dage falder han i søvn på minuttet en time efter han er vågnet om morgen og sover så 1 -11/2 time. Når han vågner anden gang går dagen så igang. Men skal jeg stå op med ham når han vågner første gang?
Hans spisemønster er som vinden blæser, skal jeg prøve at trække ham og så først give ham mad når han skal til at putte? Han kan ikke ligge ned og spise, så sluger han alt for meget luft, så hvordan gør jeg det bedst i forhold til at han skal have mad og så sove?
Som sagt er min egen sundhedsplejerske ikke til meget hjælp da hun bare mener at jeg skal vise ham at det er mig der bestemmer. Og det er jeg for så vidt også med på, jeg tager ham ikke op bare fordi han laver hans små brokkelyde, men jeg vil ikke at han skal græde og være ulykkelig når han skal sove.
Har du gode konkrete råd til hvordan jeg griber det an? Er det bare though love eller kan man gøre det med små skridt?
Med venlig hilsen
BabyMs mor