Brev:
Søvn - 8 ½ måned
25. september 2016
Alder:
8 mdr.
Søvn - 8 ½ måned
Kære Helen,
Tak for dine råd og overvejelser omkring vores datters (8½ mdr) søvnmønster. Vi valgte at lade far tage over i tre dage, hvor han puttede og trøstede hele natten. Det gik over al forventning og betød, at hun nu kunne sove tre-fire timer uden at vågne i stedet for at vågne hver time, så det er rigtigt dejligt. I en lille måneds tid skiftedes vi derfor til at putte hende.
Der er nu sket det, at det i øjeblikket kun er mig der kan putte. Når far skal putte bliver hun helt ulykkelig og kan skrige en halv time. Derfor har vi besluttet at det er mig der putter i øjeblikket, da vi tænker det går over igen? Vi har indført et meget fast putteritual, der starter med at jeg ammer i stuen, herefter får hun bad af far og får nattøj på. Der bliver sunget godnat sang i favn, inde på værelset. Hun får en lille flaske, hvorefter der bliver tændt for lidt godnatmusik mens hun puttes i sengen, hvor hun vugges lidt (har BRIO bedrockers på sengen) og falder i søvn i løbet af ti minutter. Putningen foregår generelt uden gråd, hun kan dog komme med lidt brokkelyde, mens hun drejer hovedet og krop fra side til side, mens hun prøver at falde til ro. Men det tager som sagt kun 10 min. Så det tænker vi er fint. Hun sover mellem halv otte og otte. Hun er begyndt at kunne undvære det tredje lur og vi går derfor i gang med putte ritualet mellem 19.15-19.30 afhængig af hvor træt hun er.
I starten sov hun fra 8 til 4 uden at have brug for os. Jeg var dog inde og give hende en flaske i søvne kl.24. Ofte kunne jeg høre hun vågnede og moslede rundt kl.3, men faldt selv i søvn igen, vågnede så ofte igen kl.4 og havde brug for hjælp til at komme videre i søvnen. Så vågnede hun igen kl.6, hvor hun blev ammet og så til 7.30. Desværre vågner hun nu lidt oftere. Natten forløber oftest således:
19.30-20: sover
22.00/22.30: vågner op og klynker, trøstes med beroligende ord, evt. en hånd på maven og vugges og sover videre.
23.30/24.00: tages op i søvne og gives en flaske på 180 ml. ammes derefter til hun slipper selv, ligges tilbage og sover videre.
02/03: vågner og klynker, vugges i søvn
04: vågner klynker, vugges i søvn
05/06: vågner og ammes
7/7.30 vågner og pludrer og står op.
Hun græder aldrig så meget at hun tages op af sengen, når hun vågner om natten. Ofte oplever vi, at hun bliver mere ked af det, når vi kommer ind til hende, hun falder dog oftest hurtigt til ro igen, men kan også være nætter hvor det tager 20 minutter at få hende til at sove, da hun mosler rundt og triller om på maven og bare er frustreret.
Vores spørgsmål er, om vi kan gøre noget for at hun sover lidt længere stræk og ikke skal hjælpes til at sove videre hver gang. Jeg er lidt bange for, at hun er blevet afhængig af vores vuggen, men det var det vi var nødt til at ty til, de far skulle overtage, og lære hende at sove uden de mange amninger hele natten. Er næste skridt, at hun skal lære at falde i søvn uden at blive vugget, og er der en måde hvorpå man gør det bedst?
Mange hilsner fra os