Brev:
Dagssøvn hos vores datter på 6 måneder
24. august 2016
Alder:
6 mdr.
Dagssøvn hos vores datter på 6 måneder
Hej Helen
Tak for en god brevkasse, og for svar sidst jeg skrev til dig.
Vores datter er nu 6 måneder, og den sidste uge er søvnen om dagen kørt helt af sporet. Hun tager 3 lurer på 30 min om dagen. Hun vågner op og føler sig umiddelbart selv frisk men efter 10-30 minutter græder hun igen og er meget træt, men hun vil ikke sove.
Desuden tager det lang tid at putte hende til hver lur. Hun sover alle lurer i barnevognen. Jeg har forsøgt mig med at stå klar omkring de 30 minutter til at give sutten og til at gå med barnevognen for at få hende til at sove videre. Hun lukker også øjnene og ligger helt stille og er tydeligt ikke færdigt med at sove, men lige så snart vognen stopper græder hun, lige meget hvor længe vi har gået.
Jeg har også forsøgt helt at lade hende være, når hun vågner efter 30 min, fordi jeg har hørt andre, der har succes med at deres børn så selv falder i søvn igen, men hun begynder at græde efter 10 minutters tid og kan heller ikke her lokkes til at sove videre.
Jeg har også forsøgt at putte hende over i slyngevuggen for at forlænge luren (der sover hun heller aldrig mere end 30 minutter), putte hende i min fastvikle og gå en tur med hende eller sidde og vugge hende i armene, men hun vil ikke sove videre. Hun har desuden brug for rigtig meget ro og for at blive skærmet, for at kunne falde i søvn.
Vi har ellers lige haft en god periode, hvor hun har sovet 1,5 time ca til de to første lurer og 30 minutter til den sidste lur.
Jeg ved børn er forskellige og har et meget forskelligt søvnbehov, og det var også fint med de korte lurer, hvis hun vågnede op og rent faktisk var frisk og glad, men sidst på eftermiddagen, er hun ved at kradse sine øjne til blods, fordi hun simpelthen er så træt.
Vi er lige startet på 3. måltid, så hun nu får grød om morgenen, brød til frokost, og det samme som os til aften. Hun tilbydes altid en flaske lige inden, hun skal sove. Problemet bliver bare når hun sover så korte lurer, at hun småspiser og ikke rigtigt når at blive rigtig sulten. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg skal prøve og lade være med at give hende en flaske inden en lur, for at hun kan nå at blive rigtigt sulten, men spørgsmålet er så om så kan finde ud af det, når rutinen bliver lavet om.
De sidste nætter er søvnen også blevet virkelig dårlig. Hun sover meget meget urolig, og efterspørger mad to gange om natten. I nat måtte jeg desuden sidde op og vugge hende i armene fra kl 1.30-4.30, for at hun ville sove. Til sidst gav jeg en smule Panodil junior, fordi hun klynkede og græd, og jeg tænkte, hun måske kunne have ondt et sted. Hun faldt herefter i søvn og sov uroligt i 2,5 time.
Hun er foran motorisk, men ikke noget mirakel barn. Hun kravler ikke endnu eller sidder stabilt selv, men hun møver sig frem ad, står på alle 4 og står i planke. Sådan har det dog været længe efterhånden, så jeg kan ikke forstå, hvis det skulle have noget med hendes søvn at gøre.
Jeg har simpelthen ikke selv nogle ideer til, hvad vi kan gøre, så hun kan få bare en ordentlig lur om dagen og nå at blive udhvilet, så hun kan være klar til at udfordre verden. Jeg håber, du har nogle bud på, hvad vi kan gøre.
Med venlig hilsen
Kathrinemor