Dagssøvn hos vores datter på 6 måneder

24. august 2016

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Dagssøvn hos vores datter på 6 måneder

Hej Helen

Tak for en god brevkasse, og for svar sidst jeg skrev til dig.

Vores datter er nu 6 måneder, og den sidste uge er søvnen om dagen kørt helt af sporet. Hun tager 3 lurer på 30 min om dagen. Hun vågner op og føler sig umiddelbart selv frisk men efter 10-30 minutter græder hun igen og er meget træt, men hun vil ikke sove.

Desuden tager det lang tid at putte hende til hver lur. Hun sover alle lurer i barnevognen. Jeg har forsøgt mig med at stå klar omkring de 30 minutter til at give sutten og til at gå med barnevognen for at få hende til at sove videre. Hun lukker også øjnene og ligger helt stille og er tydeligt ikke færdigt med at sove, men lige så snart vognen stopper græder hun, lige meget hvor længe vi har gået.

Jeg har også forsøgt helt at lade hende være, når hun vågner efter 30 min, fordi jeg har hørt andre, der har succes med at deres børn så selv falder i søvn igen, men hun begynder at græde efter 10 minutters tid og kan heller ikke her lokkes til at sove videre.

Jeg har også forsøgt at putte hende over i slyngevuggen for at forlænge luren (der sover hun heller aldrig mere end 30 minutter), putte hende i min fastvikle og gå en tur med hende eller sidde og vugge hende i armene, men hun vil ikke sove videre. Hun har desuden brug for rigtig meget ro og for at blive skærmet, for at kunne falde i søvn.

Vi har ellers lige haft en god periode, hvor hun har sovet 1,5 time ca til de to første lurer og 30 minutter til den sidste lur.

Jeg ved børn er forskellige og har et meget forskelligt søvnbehov, og det var også fint med de korte lurer, hvis hun ...

Annonce

... vågnede op og rent faktisk var frisk og glad, men sidst på eftermiddagen, er hun ved at kradse sine øjne til blods, fordi hun simpelthen er så træt.

Vi er lige startet på 3. måltid, så hun nu får grød om morgenen, brød til frokost, og det samme som os til aften. Hun tilbydes altid en flaske lige inden, hun skal sove. Problemet bliver bare når hun sover så korte lurer, at hun småspiser og ikke rigtigt når at blive rigtig sulten. Jeg kan ikke helt finde ud af, om jeg skal prøve og lade være med at give hende en flaske inden en lur, for at hun kan nå at blive rigtigt sulten, men spørgsmålet er så om så kan finde ud af det, når rutinen bliver lavet om.

De sidste nætter er søvnen også blevet virkelig dårlig. Hun sover meget meget urolig, og efterspørger mad to gange om natten. I nat måtte jeg desuden sidde op og vugge hende i armene fra kl 1.30-4.30, for at hun ville sove. Til sidst gav jeg en smule Panodil junior, fordi hun klynkede og græd, og jeg tænkte, hun måske kunne have ondt et sted. Hun faldt herefter i søvn og sov uroligt i 2,5 time.

Hun er foran motorisk, men ikke noget mirakel barn. Hun kravler ikke endnu eller sidder stabilt selv, men hun møver sig frem ad, står på alle 4 og står i planke. Sådan har det dog været længe efterhånden, så jeg kan ikke forstå, hvis det skulle have noget med hendes søvn at gøre.

Jeg har simpelthen ikke selv nogle ideer til, hvad vi kan gøre, så hun kan få bare en ordentlig lur om dagen og nå at blive udhvilet, så hun kan være klar til at udfordre verden. Jeg håber, du har nogle bud på, hvad vi kan gøre.

Med venlig hilsen
Kathrinemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt