Brev:
Søvn- og grådbesvær
10. juli 2016
Alder:
1 mdr.
Søvn- og grådbesvær
Hej Helen,
Min kæreste ( 27 år ) og jeg ( 24 år ) fik for 5 uger siden vores første barn - den sødeste lille dreng, som er meget nysgerrig, opmærksom, aktiv, smilende og madglad.
Vi henvender os til dig da vores første uger med ham har været præget af at han hver dag græder utrøsteligt rigtig meget, har lange søvnløse stræk i løbet af dagen og når han endelig falder i søvn sover han kun kortvarigt - og dette på trods af at han spiser rigtig godt ( amningen har hidtil været problemfri - han vejede 3500g ved fødslen og er i sin 5. uge nu oppe på 5000g) og vi gør alt hvad vi kan for at læse og imødekomme de behov han giver udtryk for.
For at begynde ved starten var fødslen en hård omgang - jeg blev sat igang til termin eftersom jeg i hele 3. trimester kastede op hver dag 10-15 gange om dagen.
Igangsættelsen startede onsdag og han var født natten til søndag efter at jeg havde været i aktiv fødsel i 34 timer. Han havde undervejs varierende hjerterytme og var noget belastet og det endte med at han til sidst blev taget med sugekop. Det lykkedes først at få ham ud i 2. forsøg.
Lige fra begyndelsen af græd han meget og vi havde svært ved at få ham til at falde i søvn hvilket gav lange søvnløse stræk i løbet af dagen - sygeplejerskerne på barselsgangen henslog det til at det kunne være sult, men han spiste godt og havde allerede efter 2 dage øget sin fødselsvægt fra 3500g til 3600g.
Et par uger efter vi kom hjem besluttede vi at tage til kiropraktor med ham da gråden og de lange stræk uden søvn var vedvarende og vi tænkte det kunne være han havde ondt efter den belastning der også måtte have været på ham under den lange fødsel.
Kiropraktoren konstaterede da også at han havde haft en hård medfart da han blev taget ved sugekop og havde nerver i klemme 2 steder i nakken og muskelspændinger i ryggen. Hun har været god til at få løsnet dette op og vi kunne tydeligt mærke forskel i hans søvnmønster efter de første behandlinger - nu kunne han for første gang sove mere end 1 - 1 1/2 time af gangen.
At vi alligevel henvender os til dig skyldes imidlertid at vi stadig oplever megen søvnbesvær og utrøstelig gråd hver dag. I gennemsnittet sover tager han 2 lange lure i dagstimerne på 2-3 timers varighed - én omkring middagstid og én igen ved aftensmads tid. Dog skal det nævnes at de lange lure vil han kun tage hvis han sover i armene på enten min kæreste eller jeg mens vi vugger ham - ikke på andre måder. Vi kan kun få ham til at falde i søvn på 3 måder: ved at gå med ham i barnevognen ( vi er oppe på at gå 10 km med ham om dagen ), ved at min kæreste svøber ham og rokker ham frem og tilbage ( meget gråd i begyndelsen, hvorefter han overgiver sig til søvnen efter 20-30 minutter ca ) eller ved at han ligger ved mit bryst og falder i søvn under en amning.
Vi har vedvarende forsøgt at få ham til at sove i sin vugge, i slynge eller i barnevognsliften, men så snart vi lægger ham deri vågner han efter 10 minutter og stikker i skrig og er ikke til at få til at sove igen.
I perioderne mellem de lange lure i dagstimerne er han lysvågen og græder rigtig rigtig meget og ofte i lange stræk hvor vi har svært ved at trøste ham - nogle gange klinger det helt over i små skrig. Vi føler os meget magtsløse i disse situationer og det gør ondt på os begge at han er så ked af det selvom vi gør alt for at trøste ham.
Det er dog også vigtigt at nævne at han også har perioder i løbet af dagen hvor han er meget opmærksom, nysgerrig, smilende og klar på snak og leg. I disse situationer er han simpelthen så mild og vi kan ikke lade være med at tænke at det er sådan hans personlighed rigtig er, men at den i resten af tiden har svært ved at skinne igennem fordi der er noget der plager ham. Sundhedsplejerseken har også ved sine besøg sagt at han trives og udvikler sig lige som han skal.
Han kan nemt have stræk i løbet af dagen på 4-5 timer hvor han ikke sover, selvom vi gør alt hvad vi kan for at hjælpe ham mod søvnen, og når det endelig lykkes er det oftest med en varighed på 45 minutter.
Vi har tænkt om amningsmønsteret kunne have en rolle i dette og fra at have ammet hver gang han bad om brystet ( hvilket var ofte ! ) har jeg forsøgt at skabe lidt rytme ved at amme ham hver 2. - 3. time for derved at få ham til at ligge længere ved brystet. Det er dog svært at få en egentlig rytme for han spiser rigtig meget og beder om brystet oftere end ved intervallet på 2-3 timer ( han smasker og rækker tunge ). Derfor bliver det i løbet af dagen til mange mindre amninger, hvor han tager rigtig godt fra. Vi har måtte give ham modermælkserstatning nogle få gange fordi han i løbet af en amning "tømte" begge bryster, og dette selvom jeg producerer rigtig meget mælk.
Sjovt nok er nætterne ikke fyldt med gråd - her vågner han typisk 2-3 gange for at spise. Dog har han også her svært ved at sove i vuggen i længere tid en 45 min, så det ender med hver gang at jeg ammer ham liggende hvorefter han falder i søvn ved mig og derved godt kan tage et stræk på 2-3 timer. Dette gør dog at der ikke er meget søvn til mig da vi er blevet fortalt at der skal være en forældre vågen hvis barnet ligger på ens brystkasse og sover.
Jeg får selv kun ca 3 timers søvn om natten og et par timer i løbet af dagen - overskuddet er derfor ikke i top og vi har haft svært ved at få besøg for vi er begge trætte og folk har det med at kommentere på at vores søn græder meget..
I bund og grund finder vi det svært at finde hoved og hale i hvad årsagerne til gråden / søvnløsheden er og vi tænker at de 2 problemer nok overlapper hinanden og bliver selvforstærkende.
Vi synes det er svært at bedømme om det stadig kan skyldes at han har nogle mén efter fødslen ( vi oplever at han ikke er glad for at ligge på ryggen - han kan stikke i pludselig gråd hvis vi holder ham i en stilling hvor han er liggende, på trods af han i sekundet før var glad og tilfreds ) eller om han bare er et følsomt barn der kræver meget nærvær, kropskontakt og tryghed fra vores side af - hvilket også er helt okay for os, det vigtigste for os er bare at han har det godt. Vi vil bare gerne vide hvordan vi kan hjælpe ham bedst muligt så han kan få sin tiltrængte søvn og ikke være så ked af det. Vi håber derfor du måske kan være behjælpelig med dette og være med til at skabe et overblik over hverdagen så vi bedere kan håndtere situationerne.
På forhånd mange tak for svar.