Brev:
Sjovere at lege end at sove
27. juni 2016
Alder:
2 år
Sjovere at lege end at sove
Kære Helen
Tak for dit seneste svar angående vores dreng, som i en periode ikke ville mor. Det er blevet meget bedre nu, men det tog faktisk over tre måneder at rette op på. Det har derfor været et lidt hårdt forår på mange fronter.
I mellemtiden er vi rendt ind i lidt søvnproblemer, som jeg gerne vil høre din mening om. Vores dreng er nu 2 år og synes bare slet ikke, at tiden skal spildes med at sove om aftenen, når man nu kan gå ture, vande blomster, tegne eller bygge legotårn i stedet.
Det er kommet lidt snigende ind på os, og da både han og lillesøster har været ramt af sygdom gang på gang på gang siden marts, har tiden ligesom ikke været til at få bremset udviklingen. Og vi forældre har nok også manglet overskuddet pga. bekymringer om især lillesøsters tilbagevendende luftvejsinfektioner. Men nu tager det op mod halvanden time at få ham til at sove hver aften, hvor vi plejede at kunne læse historie, putte ham, og så lå han selv og faldt i søvn.
Hvis han havde brug for ekstra tryghed i perioder, brugte vi stryge tøj-metoden, men den går ikke længere. Han beder os sidde ved sengen, så skal han have vand, så bliver han ked af det og får selvfølgelig et kram... Jeg er helt med på, at vi simpelthen uforvarende har fået ham lært, at putning tager lang tid. Og pga den megen sygdom har rytmen heller ikke været på plads, da vi jo har syntes, at han havde brug for at få lov til at sove lidt længere for at komme ovenpå.
Der er nok heller ingen tvivl om, at han bliver mere og mere ugle med alderen.
Min mand er selv en natteravn, hvorimod jeg er a-menneske, så vi har de sidste måneder ikke været helt enige om, hvordan vi skulle gribe det an. Han mener, at vi godt kan sove længe I weekenden, men jeg har nu fået ham til at gå med til at vi simpelthen er nødt til at køre helt og aldeles faste rutiner, spædbarn, sygdom osv eller ej. For vores søns skyld. Jeg synes faktisk, at det er synd for ham, at putning skal tage så lang tid og nogle gange gøre ham ked af det.
Nu til mit spørgsmål: bør vi vække vores dreng fra lur? I vuggestuen sover han fra kl. 13 og 1-2 timer, som regel halvanden, da han vågner ved de andres rumsteren. Herhjemme kan han sove helt op mod 3,5 time, men som udgangspunkt sover han tre timer, og det gør ham endnu sværere at få i seng om aftenen. Bør vi simpelthen gå over til at vække ham efter fx max to timer?
Om aftenen går vi ovenpå kl. 20 og tager pyjamas på og børster tænder, læser historie osv, men han sover aldrig før kl. 21 og oftest først 21.30. Nogle gange i weekenden, når han har taget en rigtig lang lur bliver den 22.30. Jeg vækker ham 7.30 nu, men ville egentlig gerne have ham op kl. 7 for at få det hele til at passe lidt bedre og forhåbentlig få ham lidt tidligere i seng om aftenen. Det skal måske med, at det eskalerede i den periode, hvor han afviste mig. Endnu en grund til at vi har trådt lidt varsomt, da vi tydeligt fornemmede, at det var en følsom periode. Måske vi har gjort ham en bjørnetjeneste nu?
Jeg har virkelig brug for dit indspark til at få vendt bøtten og komme tilbage til vores gode rutiner.
På forhånd mange tak.
Venlig hilsen C