Brev:
Kan ikke finde søvnen selv
24. juni 2016
Alder:
4 mdr.
Kan ikke finde søvnen selv
Hej Helen
Vi har en datter på 4 måneder, som ikke kan finde roen/søvnen selv. Det er for det meste en kamp at få hende til at sove på dagtid.
Når hun sover, sover hun tilgengæld rigtig fint. Hun tager lurer på mellem 40 min - 2,5 time om dagen og vågner bare et par gange om natten for at spise. Så det er der ingenting at klage på:)
Hun er jo stadig meget lille, så det er slet ikke sikkert at det er meningen, at hun skal kunne sove af sig selv. Jeg vil bare rigtig gerne væk fra at hun skal skrige fra alt mellem 10 min - 40 min før vi enten tager hende op eller hun falder i søvn.
Hun har i lang tid bare sovet i en bæresele eller blevet ammet i søvn. Bæreselen har været vores redning i et par måneder, men det begynder at blive lidt tungt at gå rundt med hende store dele af dagen. (Hun vågner stort set altid, når man prøver at lægge hende i sengen fra selen).
Da hun var helt lille var det ikke et problem at få hende til at sove i vognen, men nu skal vognen vugges meget(!) hårdt før hun finder roen - og det er ikke altid det lykkes. Jeg har læst hvad du har skrevet om søvntoget og få hende puttet før hun bliver overtræt og det har hjulpet et par gange, men vi skal stadig igennem en del skrig og skrål før hun falder i søvn.
Dette gør også at det er lidt svært at lave en daglig rutine, da tiderne for lurene skrider med flere timer nogen gange. Jeg har igennem den sidst uge skrevet ned hvornår og hvor længe hun har sovet for at få et overblik.
Vi står op omkring 8:30, hun bliver hurtig træt herefter og sover en times tid ca. kl. 9:30/10:00 og herefter kan det skride ganske meget så hun sover sin 2. lur alt imellem kl. 12:00 og 16:00. Dette vil sige at den 3. lur oftest bliver så sent at hun sover meget sent om aftenen.
Det er ikke sikkert at det er meningen at hun skal have en fast rytme nu, men vi vil meget gerne træne lidt på det, så vi ikke får lært hende "dårlige vaner".
Vi vil gerne komme dertil hvor vi kan lægge hende i vognen/sengen og at hun så stille og roligt kan falde i søvn, men vi aner virkelig ikke, hvordan vi skal gribe det an.
Så alt i alt vil jeg gerne høre, om du har forslag til en daglig rytme for en 4 måneder gammel baby, og forslag til hvordan vi kan "træne" hende i at sove selv?
Hun vil desværre ikke have sutten.
Med venlig hilsen
Sanne