Min datter på 4 måneder vil ikke spise

24. maj 2016

Alder:
4 mdr.

Min datter på 4 måneder vil ikke spise

Hej Helen.

Jeg har en skøn og lækker datter på lidt over 4 måneder, og hold da op hvor har hun en stor personlighed:-)

Jeg havde en hurtig fødsel, dog med smertestillende hjælp efter et par timer med stærke veer. Fødslen gik fint ud kom en smuk lille skabning på 3620kg og 50cm lang. Hun blev lagt til med det samme, og hun var hurtig til at tage fat.

Derefter fik hun mm på flaske (udpumpet) samt supplerede vi op med mme i ny og næ, da jeg ikke kunne følge op med hendes appetit.
Da jeg pumpede ud prøvede jeg altid først at ligge hende til inden hun fik flaske, men på trods af det så producerede jeg mindre og mindre indtil jeg var nødsaget til at give mme. Efter de 5-6 uger, fik hun så udelukkende mme.

Derefter er det som om hun begyndte at afvise flasken mere og mere. Det var meget bekymrende, og var til lægen flere gange samt sundhedsplejersken:-) og da hun stadig tog fint på var der ingen grund til bekymring. Indtil hun blev 2-2,5 måned hvor hun havde tabt sig 3-400gram på ca 15 dage. Hvilket var MEGET bekymrende. Vi kom på hospitalet og hun fik lagt sonde, hvor vi så gav flaske hver 3 time, og supplerede op med sonden så hun fik udvider mavesækken lidt og få appetitten tilbage. Endelig følte jeg der blev gjordt noget, og st det ikke "bare" var mig der var hysterisk.

Det gik op og ned i de dage, men da hun den sidste dag selv begyndte at melde sig, og selv spiste uden hjælp fra sonden, blev vi udskrevet.

Vi har så siden givet hende hver 3 time dag og nat, da hun ikke melder sig selv. Desværre er det sådan at hun ikke vil have flasken i vågen tilstand. Hun spiser kun hvis vi vækker hende mens hun sover med flasken. Hvilket gør der meget besværligt da hun ikke altid har lyst til at sove ud indtil det er flasketid. Som så gør vi bliver nød til at udskyde det med en time, da hun skal vugges til søvne igen. ...

Annonce

...

Hvis hun får flaske kl 06 så er hun som regel vågen efter i 1-1,5 time hvorefter hun sover, indtil 9 hvis vi er heldige:-/ det har gjordt at vi aldrig kan planlægge noget, da vi ikke ved om hun spiser til tiden eller ej, så vi har været meget hjemme siden vi blev udskrevet. Vi har max taget forbi familie, men kun på de " gode" dage. Ellers har det stået på alm gåture i barnevognen flere gange dagligt.

Det er gået meget op og ned med hende. Men de sidste 2 uger er der blevet voldsomt igen. Hun vil ikke sove eller spise og hun er meget irriteret.. Hun har de sidste 5-6 dage kun spist max 600 ml i døgnet. Og hun vejer nu 5,8kg hun afviser og græder. Og vi er ved at løbe tør for ideer.

Lægerne gør ikke rigtig noget da de synes det er synd at tage blodprøver og andet. Min sundhedsplejerske deler min bekymring men synes vi skal prøve igen. Jeg er simpelthen kommet ud til et punkt hvor jeg vitterligt ikke ved længere hvad vi skal stille op. Vi har forsøgt at skifte mme, flaske, huller på flasken, stillinger, og omgivelser. Vi har prøvet alt. Og hun kan sagtens godt gå 6-7 timer uden at spise hvis hun fik lov til det, vi har dog forsøgt at give hende lov til at melde sig selv og på det dage har hun spist ekstremt lidt måske 2-300gram.:'(

Mit spørgsmål til dig er:

• Hvad kan vi gøre for at vende hende til at få flaske når hun er vågen?

• Hvad kan vi gøre så hun får lyst til flaske?

• Skal vi prøve at lade hende melde sig selv? Og håbe op efter et par dage at hun kan spise normalt?

Nu sidder jeg her og hun fik flaske kl 03:30 hvor hun spiste 110ml, og kl er nu 09.45, og hun vil stadig ikke have flaske og sådan kan det forsætte indtil 12-13 tiden. Vi bliver meget frustreret og kede af det og føler os magtesløse.

Så vi håber du kan hjælpe os🙏🏼

Mange hilsner
fra den meget bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder