Brev:
Søvn, barnevogn og sut
23. maj 2016
Alder:
1 mdr.
Søvn, barnevogn og sut
Kære Helen,
Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at gå ud af mit gode skind - jeg er ved at være ret desperat!
For godt 6 uger siden kom lillesøster til verdenen i en ukompliceret og hurtig fødsel. Hun blev født 8 dage over tid og vejede 3700 g. Hun lå hud mod hud med mor og far de første dage og tog hurtigt fat om brystet.
I de første par uger virkede hun enormt utilfreds, hvis hun ikke var ved brystet, og vi begyndte at supplere en smule med kop, for at jeg ind i mellem kunne få en pause, så far kunne tage lidt over. Men da mælken rigtigt løb til, hjalp det på det hele, og hun har de sidste par uger, taget 300 g på om ugen. Så amningen kører pt. på skinner, og det er dejligt!
MEN - jeg er virkelig udfordret når hun skal sove. Siden fødslen har vi ikke kunne lægge hende fra os, hvilket jeg godt er klar over er meget normalt. Vi er dog heller ikke lykkes med det, selvom vi vugger hende, går med hende mv. Vi har forsøgt at svøbe hende, og vi har en slyngevugge, og enkelte gange har hun sovet i den i de berømte 45 min. Selvom vi sad og gyngede hende i den, er det sjældent lykkes at få hende til at sove længere tid.
Derfor tog vi hurtigt en strækvikle i brug, og den sover hun til gengæld ret godt i. Det er dog ikke uden, at vi når hun skifter søvnfase skal side og hoppe med hende på en pilatesbold - nogle gange mere end andre. I det hele taget føler jeg, at hun sover meget uroligt. Virrer med hovedet efter de 45 min.
Om natten har jeg forsøgt at lægge hende fra mig i hendes bedside crib, og i starten sov hun der 2 timer af gangen. Men indenfor den sidste halvanden uge sover hun kun 45 min til en time, når hun ligger for sig selv om natten. Nogle gange vågner hun måske op efter blot 15-20 min. Hvis jeg ligger ned og ammer hende og lister væk, sådan at hun ikke oplever at blive flyttet, vågner hun stadig efter 45 min. dag som nat. Hvis jeg er klar med brystet, bliver jeg nødt til at blive liggende i meget længe, før jeg kan trække mig væk.
Pt. sover vi således arm i arm om natten og hende med brystet i munden i noget der minder om hver time. Jeg får dog også sovet på den måde, men det er bestemt ikke optimalt, og jeg er bange for, at jeg vender hende for meget til at have brystet i munden.
Mit store problem er dog, at hun (heller) ikke vil sove i barnevognen. Enkelte gange er vi lykkes i 45 min og 2 gange længere tid, hvor jeg gik med hende. Men som oftest vågner hun op, når jeg lægger hende deri, selvom hun er ammet i søvn og fx er svøbt. Det virker ikke til at berolige hende, når jeg går eller vugger med vognen, liften eller voksiposen, og til sidst protesterer hun over at være der, og det eneste som trøster hende er brystet. Jeg har også prøvet at lægge ende i barnevognen, hvor hun bare er døsig, men det virker heller ikke.
Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal blive ved med at prøve dagligt, eller om jeg skal holde en pause. Jeg føler, at hun er for lille til "pædagogiske tiltag", hvor jeg bliver ved og ved, selvom hun bliver ked af det. Jeg ved godt, at hun ikke er så gammel endnu, men jeg frygter, at jeg aldrig lykkes med den barnevogn. Hvad er din erfaring med børn i hendes alder, som ikke vil sove i barnevognen, hvornår plejer det at lykkes?
Jeg har virkelig brug for at kunne hente min søn, så han ikke får så lange dage i børnehaven, hvor han er afhængig af, at det er min mand som henter og bringer. Og jeg har brug for at komme ud af huset og købe ind mv.....
Vi har også forsøgt at introducere en sut til hende, og hun har gerne villet tage en af de gammeldags helt runde sutter. Hun har dog ikke ville have den, når hun skulle sove eller var ked af det. Men hun suttede da på den flere gange om dagen og kunne tydeligvis også falde til ro med den. Men indenfor den sidste uges tid har hun slet ikke villet sutte på den, det er ligesom at jo mere hun har fået brystet om natten, jo mindre har hun villet sutte på sutten, og nu svøber hun slet ikke omkring den.
Jeg kender billedet, for min søn brugte heller ikke sut, før han blev halvandet, og han hjalp jeg meget til at sove ved at trille med barnevognen efter 45 min. Men med 2 børn har jeg ikke de samme muligheder for at hjælpe hendes søvn, og jeg ville så gerne, at hun tog sutten. Er der stadig en chance når nu hun tidligere gerne har villet sutte på den?
Jeg har selvfølgelig også overvejet, om der skulle været noget galt, siden hun ikke sover bedre. Hun har haft lidt refluks men uden gylp, men hvor hun har hostet, hikstet og hikket en del. Jeg synes dog ikke, at det er så slemt, så det skulle have den betydning. Men er der andre ting, jeg burde være opmærksom på?
Jeg håber, at du kan hjælpe mig lidt, for det har jeg virkelig brug for :-)
Venlig hilsen
Mor til 2