Søvn, barnevogn og sut

23. maj 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Søvn, barnevogn og sut

Kære Helen,

Jeg skriver til dig, fordi jeg efterhånden er ved at gå ud af mit gode skind - jeg er ved at være ret desperat!

For godt 6 uger siden kom lillesøster til verdenen i en ukompliceret og hurtig fødsel. Hun blev født 8 dage over tid og vejede 3700 g. Hun lå hud mod hud med mor og far de første dage og tog hurtigt fat om brystet.

I de første par uger virkede hun enormt utilfreds, hvis hun ikke var ved brystet, og vi begyndte at supplere en smule med kop, for at jeg ind i mellem kunne få en pause, så far kunne tage lidt over. Men da mælken rigtigt løb til, hjalp det på det hele, og hun har de sidste par uger, taget 300 g på om ugen. Så amningen kører pt. på skinner, og det er dejligt!

MEN - jeg er virkelig udfordret når hun skal sove. Siden fødslen har vi ikke kunne lægge hende fra os, hvilket jeg godt er klar over er meget normalt. Vi er dog heller ikke lykkes med det, selvom vi vugger hende, går med hende mv. Vi har forsøgt at svøbe hende, og vi har en slyngevugge, og enkelte gange har hun sovet i den i de berømte 45 min. Selvom vi sad og gyngede hende i den, er det sjældent lykkes at få hende til at sove længere tid.

Derfor tog vi hurtigt en strækvikle i brug, og den sover hun til gengæld ret godt i. Det er dog ikke uden, at vi når hun skifter søvnfase skal side og hoppe med hende på en pilatesbold - nogle gange mere end andre. I det hele taget føler jeg, at hun sover meget uroligt. Virrer med hovedet efter de 45 min.

Om natten har jeg forsøgt at lægge hende fra mig i hendes bedside crib, og i starten sov hun der 2 timer af gangen. Men indenfor den sidste halvanden uge sover hun kun 45 min til en time, når hun ligger for sig selv om natten. Nogle gange vågner hun måske op efter blot 15-20 min. Hvis jeg ligger ned og ammer hende og lister væk, sådan at hun ikke oplever at blive flyttet, vågner hun stadig efter 45 min. dag som nat. Hvis jeg er klar med brystet, bliver jeg nødt til at blive liggende i meget længe, før jeg kan trække mig væk.

Pt. sover vi således arm i arm om natten og hende med brystet i munden i noget der minder om hver time. Jeg får dog også sovet på den måde, men det er bestemt ikke optimalt, og jeg er bange for, at jeg vender hende for meget til at have brystet i munden.

Mit store problem er dog, at hun (heller) ikke vil sove i barnevognen. Enkelte gange er vi lykkes i 45 min og 2 ...

Annonce

... gange længere tid, hvor jeg gik med hende. Men som oftest vågner hun op, når jeg lægger hende deri, selvom hun er ammet i søvn og fx er svøbt. Det virker ikke til at berolige hende, når jeg går eller vugger med vognen, liften eller voksiposen, og til sidst protesterer hun over at være der, og det eneste som trøster hende er brystet. Jeg har også prøvet at lægge ende i barnevognen, hvor hun bare er døsig, men det virker heller ikke.

Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal blive ved med at prøve dagligt, eller om jeg skal holde en pause. Jeg føler, at hun er for lille til "pædagogiske tiltag", hvor jeg bliver ved og ved, selvom hun bliver ked af det. Jeg ved godt, at hun ikke er så gammel endnu, men jeg frygter, at jeg aldrig lykkes med den barnevogn. Hvad er din erfaring med børn i hendes alder, som ikke vil sove i barnevognen, hvornår plejer det at lykkes?

Jeg har virkelig brug for at kunne hente min søn, så han ikke får så lange dage i børnehaven, hvor han er afhængig af, at det er min mand som henter og bringer. Og jeg har brug for at komme ud af huset og købe ind mv.....

Vi har også forsøgt at introducere en sut til hende, og hun har gerne villet tage en af de gammeldags helt runde sutter. Hun har dog ikke ville have den, når hun skulle sove eller var ked af det. Men hun suttede da på den flere gange om dagen og kunne tydeligvis også falde til ro med den. Men indenfor den sidste uges tid har hun slet ikke villet sutte på den, det er ligesom at jo mere hun har fået brystet om natten, jo mindre har hun villet sutte på sutten, og nu svøber hun slet ikke omkring den.

Jeg kender billedet, for min søn brugte heller ikke sut, før han blev halvandet, og han hjalp jeg meget til at sove ved at trille med barnevognen efter 45 min. Men med 2 børn har jeg ikke de samme muligheder for at hjælpe hendes søvn, og jeg ville så gerne, at hun tog sutten. Er der stadig en chance når nu hun tidligere gerne har villet sutte på den?

Jeg har selvfølgelig også overvejet, om der skulle været noget galt, siden hun ikke sover bedre. Hun har haft lidt refluks men uden gylp, men hvor hun har hostet, hikstet og hikket en del. Jeg synes dog ikke, at det er så slemt, så det skulle have den betydning. Men er der andre ting, jeg burde være opmærksom på?

Jeg håber, at du kan hjælpe mig lidt, for det har jeg virkelig brug for :-)

Venlig hilsen
Mor til 2

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder