Urolig nattesøvn - 5 mdr.

24. november 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Urolig nattesøvn - 5 mdr.

Hej Helen

Så er jeg her igen efter ca års pause:-) Vi har nu fået en lille pige, som er lige under 5½ mdr. Født til termin med en fin fødsel og vægt.

Hendes første 3 måneder sov hun rigtig flot med 5-9 timers sammenhængende søvn om natten. Om dagen kom hun hurtigt ind i en rytme med formiddagslur på ca. 3 timer - og igen til eftermiddag det samme. Sluttede af med ½ - 1 time om aftenen ved spisetid.

Så rundede hun 3 mdr, og hun begyndte at vågne meget ofte om natten. Jeg gav hende 3 ugers tid og kontaktede egen sundhedsplejerske for at få råd. Hun foreslog sutteflaske med MME ved sengetid, hvilket jeg allerede havde prøvet men hun ville ikke tage sutteflasken (det vil hun stadig ikke). Jeg har prøvet flere mærker sutteflasker og har også prøvet at give hende modermælk i sutteflaske uden held.

Vi startede på grød da hun blev 4 mdr, men hun viste ikke den store interesse for det, så det er først nu inden for sidste 3 ugers tid hun sådan rigtig er kommet igang med grød. Hun spiser frokost som ofte består af risgrød eller øllebrod med grøntsagsmos og svesker ovenpå (hun har haft lidt problemer med at komme af med aff., så hun får pt svesker hver dag og det har hjupet). Til aften får hun mos med kartofler og bl. grøntsager. + vand af kop selvfølgelig, som hun synes er vældig sjovt, så hun drikker en del - og spiser også nu en god portion til begge måltider. Tror måske ca. 1 dl. hver måltid. hun siger selv fra når hun er mæt.

Jeg følger meget din madbog, som jeg købte til vores første barn.

Vi havde selvfølgelig håbet på at hun så ville begynde at sove længere tid ad gangen når hun startede på grød. Men hendes natrytme er det samme. Hun har ikke sovet længere end 2 timer ad gangen siden hun var 3 mdr. Meget ofte sover hun med 1½ times mellemrum.

Hun bliver lagt til natten efter bryst kl ca 19 med samme ritual hver aften. Hun er træt her, så falder i søvn meget hurtigt af sig ...

Annonce

... selv i vuggen efter hun har bøvset. Vuggen står ved siden af vores seng. Hun sover nogengange her 3 timer, men ofte vågner hun ved 21 tiden. Jeg har prøvet at give hende sutten, men uden held, hun bliver ved med at græde og være urolig. Så jeg ligger hende til bryst. Hun spiser med lukkende øjne og jeg ligger hende retur i vuggen, hvor hun sover med det samme. Herfra vågner hun med 1½-2 timers mellemrum, hvor hun sover i sengen hos mig og hvor jeg ligger ned og ammer.

Ved 4 tiden får hun oftere mælk for at få hende til at sove til i hvert fald kl 6. Men den sidste uges tid har hun troet at natten var slut ved 4 tiden, og hun er svær at få til at sove igen selvom jeg ligger hende til bryst. Ofte spiser hun ikke rigtig, men sutter bare på brystet. Hvis jeg prøver at lirke brystet ud af munden på hende, søger hun med det samme igen.

Om dagen har hun stadig samme rytme som tidligere beskrevet. Nogen gange vågner hun i barnevognen efter 1 times tid, men jeg kan altid få hende til at sove videre ved at vugge lidt med barnevognen for så at tage 1-1½ mere.

Hun er en glad pige, som er rigtig godt med motorisk. Vægtmæssigt ligger hun gennemsnitligt - dog er hun faldet ned i en kurve, så hun ligger nu lige under gennemsnittet, men stadig i normalområdet på kurven. Ved sidste sundhedsplejerskebesøg havde hun taget 130 gram på om ugen over en periode på 3 mdr. Det var lidt i underkanten, så vi aftalte et ekstra besøg ved 7 mdr. Lægen sagde dog til 5 mdr undersøgelse at hun var en fin og symetrisk pige, som der var ingen fare på isen, trods hun lige var faldet lidt i vægt. Men jeg tænkte jo selv, om jeg ikke kunne give hende nok mælk via bryst, om det var derfor hun vågnede så ofte om natten.

Jeg er træt træt træt! Jeg er desperat efter at få et råd omkring hendes natterytme! Skriv hvad du tænker og kom endelig med et råd. Jeg er villig til at prøve hvad som helst!

Venligst
den trætte mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder