Lære baby at falde i søvn og sove videre samt et putteritual

23. november 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Lære baby at falde i søvn og sove videre samt et putteritual

Kære Helen.

Min datter Liva på knap 7 mdr. har altid haft svært ved at falde i søvn og dernæst sove videre når hun skifter søvnfase. Lige for tiden er vi oppe på hun vågner efter 30-40 min.

Jeg ønsker hun skal lære at falde i søvn selv, og hjælpe sig selv videre til næste søvnfase. Jeg ønsker at sende et entydigt signal når det er sovetid. Hun har aldrig sovet specielt meget, og jeg mener hun har brug at sove lidt mere eller mere samlet. Lige for tiden 12 timer i døgnet. På gode dage mere. Jeg ønsker to lure om dagen i stedet for 3 som nu. Jeg ønsker at ku bruge putteritualet når hun skal sove ude med mig i en weekend seng el. Barnevogn i voksiposen.

I barnevognen kan vi ofte få hende til at sove videre, men det lykkedes meget sjældent når hun ligger i sin seng og det er selvom jeg sidder på lur, og er der med det samme som med barnevognen. Vi kører med barnevognen til hun er ved at falde i søvn, og stopper så, og holder stille ca 10 min. Hvis det ikke er en succes - hun ikke mestrer falde i søvn, trøstes hun og det gentages indtil hun sover. Dette er hun blevet ret god til efterhånden. Men ved skift af søvnfase, skal hun køres, vugges, evt. Have sutten et par gange. Det kan nogle gange tage 20 min.. andre gange ret hurtigt, men ofte skal hun med små mellemrum bruge hjælp herefter, andre gange napper hun en hel søvnfase til.

Hun sover i en voksipose som hun virker meget glad for ( brugt i ca. 14 dage). Jeg har for kort tid siden købt en ny byalarm - walkie talkie- system, som jeg shh med samtidigt med vuggen, med henblik på ku nøjes med shh.

Om dagen er barnevognen en fin løsning, men står ofte alene og vil ikke gå 3 gange om dagen da det er for hårdt. Jeg bor på 2 sal i lejlighed, så er nødt til at være udenfor med hende. Jeg har også brug for mere end 20 min til mig selv.

De sidste par dage har jeg lagt hende i sengen, og sagt nu skal du sove og sov godt samt strøget hende på hovedet givet hende sutten og lagt dyne på hende og gået ud ad rummet og sørget for at rumstere lidt. Det er gået over al forventning, da hun til sidst er faldet i søvn uden gråd. Hun har heller ikke grædt under forløbet. Jeg har penduleret frem og tilbage konstant og tjekket hende. Hun vender sig om på maven, møver/kravler, piller i alt der kan pilles lidt ved - siderne af sengen og alarmen, hendes dyne - der er ikke andet fordi hun skal slippe verden.

Har vendt hende om på ryggen, lagt dyne på, givet hende sutten og sh.. Det tager fra 1/2 t til 1 1/2 t indtil ...

Annonce

... videre. Men hun vågner stadig ved søvnskift selvom hun er træt, og må have hende til at falde i søvn på min arm som de sidste par uger. I gennem den sidste halvanden måned har jeg givet mindre og mindre hjælp. Hun har dog været så urolig at jeg kun ku barbere hjælpen ned til falde i søvn på min arm uden vuggen eller andet end sh.. eller en sang hvis hun græd, samt en natflaske.

Jeg har forsøgt at skabe ro om søvnen og gøre det til noget rart. Det har virket for hun virker klar selvom det tager lang tid at få ro i kroppen. Derfor endte jeg der med hun sov på min arm i 10 min og så lægge hende. Den tidligere hjælp var ergosvøb samt slyngevugge og hel eller delvis dækken af øjnene. Det lyder barsk og det var det, men fra spæd var det 10 min. Søvn, og vi endte ud med de hjælpemidler og det har heller ikke været nok. Hun sov også i slynge på os. Barnevognen ku først bruges ved 4 mdr. Hun sprællede, skreg osv.. mit bryst duede som trøst indtil ca. 4 mdr., men ville ikke være sut for hende, og sku også sove lidt. Så derfor cirkusset.

Hun har altid været tryghedssøgende, nysgerrig, temperamentsfuld og nægtet at sove. Hun sov på mig den første uge, og er så gradvist rykket væk til hendes seng i forlængelse af min uden side på. Lang historie kort - hendes søvn har været et mareridt og har heller ikke kunne lægge hende ned på gulvet før nu. Kun i perioder. Mega hårdt. Men er nået til at have hjulpet hende til kun at spise om dagen efter endt ammestop da hun var 5 1/2 mdr. Om natten har hun ofte brug for at ligge op ad mig ofte når hun har ubehag (tænder, forstoppelse, tigerspring osv..) hvilket nok er naturligt og ok i perioder.

Dagsplan nu.

Vågen ml.6-7. Får flaske. Ca.130 ml.
8:30. Grød og frugtmos til dessert.
9:15 sovetid. Får et brev movicol blandet med mælkepulver. Ca 70 ml.
Ca.11:30-12 el. Senere alt efter hvor længe hun sov. Frokost - rugbrød el. Mos el..
Ml.12 -12:30 el. Sovetid. Efter lur rugbrød, el. Frugt, el. Flaske.
Flaske igen senere på eftermiddagen før en lur, som foretrækkes senest kl. 16 at sove, men sådan går det ofte ikke.
17:30 mad
19:15 begynde nattøj mm. Flaske og sove måske kl.20 el senere.

Putteritual nu, godnat til uro og gardin rulles for, sluk lys, så der kun er lys fra gangen. Bruges kun til nattesøvnen, som hun ofte fanger efter kun 1 gang hjælp, og så hjælp senere på aftenen/natten.

Vi er nået langt, og er klar til næste skridt.

Glæder mig til et forslag til at komme videre

Med venlig hilsen
Livas mor den trætte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder