Brev:
Lære baby at falde i søvn og sove videre samt et putteritual
23. november 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Helen.
Min datter Liva på knap 7 mdr. har altid haft svært ved at falde i søvn og dernæst sove videre når hun skifter søvnfase. Lige for tiden er vi oppe på hun vågner efter 30-40 min.
Jeg ønsker hun skal lære at falde i søvn selv, og hjælpe sig selv videre til næste søvnfase. Jeg ønsker at sende et entydigt signal når det er sovetid. Hun har aldrig sovet specielt meget, og jeg mener hun har brug at sove lidt mere eller mere samlet. Lige for tiden 12 timer i døgnet. På gode dage mere. Jeg ønsker to lure om dagen i stedet for 3 som nu. Jeg ønsker at ku bruge putteritualet når hun skal sove ude med mig i en weekend seng el. Barnevogn i voksiposen.
I barnevognen kan vi ofte få hende til at sove videre, men det lykkedes meget sjældent når hun ligger i sin seng og det er selvom jeg sidder på lur, og er der med det samme som med barnevognen. Vi kører med barnevognen til hun er ved at falde i søvn, og stopper så, og holder stille ca 10 min. Hvis det ikke er en succes - hun ikke mestrer falde i søvn, trøstes hun og det gentages indtil hun sover. Dette er hun blevet ret god til efterhånden. Men ved skift af søvnfase, skal hun køres, vugges, evt. Have sutten et par gange. Det kan nogle gange tage 20 min.. andre gange ret hurtigt, men ofte skal hun med små mellemrum bruge hjælp herefter, andre gange napper hun en hel søvnfase til.
Hun sover i en voksipose som hun virker meget glad for ( brugt i ca. 14 dage). Jeg har for kort tid siden købt en ny byalarm - walkie talkie- system, som jeg shh med samtidigt med vuggen, med henblik på ku nøjes med shh.
Om dagen er barnevognen en fin løsning, men står ofte alene og vil ikke gå 3 gange om dagen da det er for hårdt. Jeg bor på 2 sal i lejlighed, så er nødt til at være udenfor med hende. Jeg har også brug for mere end 20 min til mig selv.
De sidste par dage har jeg lagt hende i sengen, og sagt nu skal du sove og sov godt samt strøget hende på hovedet givet hende sutten og lagt dyne på hende og gået ud ad rummet og sørget for at rumstere lidt. Det er gået over al forventning, da hun til sidst er faldet i søvn uden gråd. Hun har heller ikke grædt under forløbet. Jeg har penduleret frem og tilbage konstant og tjekket hende. Hun vender sig om på maven, møver/kravler, piller i alt der kan pilles lidt ved - siderne af sengen og alarmen, hendes dyne - der er ikke andet fordi hun skal slippe verden.
Har vendt hende om på ryggen, lagt dyne på, givet hende sutten og sh.. Det tager fra 1/2 t til 1 1/2 t indtil videre. Men hun vågner stadig ved søvnskift selvom hun er træt, og må have hende til at falde i søvn på min arm som de sidste par uger. I gennem den sidste halvanden måned har jeg givet mindre og mindre hjælp. Hun har dog været så urolig at jeg kun ku barbere hjælpen ned til falde i søvn på min arm uden vuggen eller andet end sh.. eller en sang hvis hun græd, samt en natflaske.
Jeg har forsøgt at skabe ro om søvnen og gøre det til noget rart. Det har virket for hun virker klar selvom det tager lang tid at få ro i kroppen. Derfor endte jeg der med hun sov på min arm i 10 min og så lægge hende. Den tidligere hjælp var ergosvøb samt slyngevugge og hel eller delvis dækken af øjnene. Det lyder barsk og det var det, men fra spæd var det 10 min. Søvn, og vi endte ud med de hjælpemidler og det har heller ikke været nok. Hun sov også i slynge på os. Barnevognen ku først bruges ved 4 mdr. Hun sprællede, skreg osv.. mit bryst duede som trøst indtil ca. 4 mdr., men ville ikke være sut for hende, og sku også sove lidt. Så derfor cirkusset.
Hun har altid været tryghedssøgende, nysgerrig, temperamentsfuld og nægtet at sove. Hun sov på mig den første uge, og er så gradvist rykket væk til hendes seng i forlængelse af min uden side på. Lang historie kort - hendes søvn har været et mareridt og har heller ikke kunne lægge hende ned på gulvet før nu. Kun i perioder. Mega hårdt. Men er nået til at have hjulpet hende til kun at spise om dagen efter endt ammestop da hun var 5 1/2 mdr. Om natten har hun ofte brug for at ligge op ad mig ofte når hun har ubehag (tænder, forstoppelse, tigerspring osv..) hvilket nok er naturligt og ok i perioder.
Dagsplan nu.
Vågen ml.6-7. Får flaske. Ca.130 ml.
8:30. Grød og frugtmos til dessert.
9:15 sovetid. Får et brev movicol blandet med mælkepulver. Ca 70 ml.
Ca.11:30-12 el. Senere alt efter hvor længe hun sov. Frokost - rugbrød el. Mos el..
Ml.12 -12:30 el. Sovetid. Efter lur rugbrød, el. Frugt, el. Flaske.
Flaske igen senere på eftermiddagen før en lur, som foretrækkes senest kl. 16 at sove, men sådan går det ofte ikke.
17:30 mad
19:15 begynde nattøj mm. Flaske og sove måske kl.20 el senere.
Putteritual nu, godnat til uro og gardin rulles for, sluk lys, så der kun er lys fra gangen. Bruges kun til nattesøvnen, som hun ofte fanger efter kun 1 gang hjælp, og så hjælp senere på aftenen/natten.
Vi er nået langt, og er klar til næste skridt.
Glæder mig til et forslag til at komme videre
Med venlig hilsen
Livas mor den trætte