Vågner med gråd efter 30 til 45 min.

8. oktober 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Vågner med gråd efter 30 til 45 min.

Hej Helen

Lillesøster er nu blevet 5 måneder, hun er opmærksom og trives (9,4 kg og 69cm), triller fra ryg til mave, dog kun til den ene side. Hun ligger en del på maven pt. helst som flyver ;-) og hun er de sidste små 14 dage startet op med skemad, da hun sover dårligt om natten (vågner mellem 4 og 6 gange) samt viste meget stor interesse for vores mad.

Skemaden tager hun rimeligt godt imod, omend vi begyndte meget langsomt aht. maven.

Hun er efterhånden blevet glad for sutten og jeg kan nu tage brystet fra hende og give hende sutten i steder for, hvorefter hun falder i søvn. Jeg syntes dog at der begynder at blive optræk til et nyt problem. Hun er nemlig den sidste uge begyndt at vågne om aftenen hver 20 - 30 min. Grædende. Desuden vågner hun stadig mange gange resten af natten, også grædende. Hun har tidligere her taget 3 timer imellem hver amning uden problemer og når hun vågnede var det med sparkene fødder og gnaven/sutten på dynen, aldrig med gråd.

Jeg har i forbindelse med lægens 5 måneders undersøgelse, haft dem til at tjekke hendes øre, alt ser ok ud. Derfor er min "mistanke" :-) nu rettet mod sutten, altså at hun græder fordi hun vågner ved at tabe sutten, når hun slapper helt af. Problemet er dog at jeg ikke kan få hende til at holde med at ...

Annonce

... græde igen om natten, og derved vække storebror og far, det eneste som virker er at amme hende. Jeg begynder med at holde i hånd, ligge hånden på dynen og sige shh, men det hjælper slet ikke. Når hun så bliver lagt til sutter hun lidt, men spiser oftes ikke, hvorefter hun falder hurtigt i søvn. Men hun bliver ved med at vågne og græde ca. Hver halve time de først 3 timer af natten også selvom sutten ikke er blevet genintroduceret. Hvordan kommer vi videre og hvad dælen tror du der er årsagen til dette postyr.

Til info sov hun igennem fra hun var ca. 1 måned til hun blev 3 måneder, så jeg længes tilbage til de tider indimellem :-) og håber de kommer igen.

Desuden har vi i godt 14 dage brugt at sove middagslur i sengen sammen, som du forslog da jeg simpelthen ikke kan trille hende videre i søvn i barnevognen når hun vågner efter 45 min. Herved er luren, med oftes 2 opvågninger hvoraf hun spiser ved den ene, blevet til en 2 timers lur. Men er jeg ikke ved at vende hende til at hun skal spise undervejs i luren efter de 45 min.? Jeg kan ikke få hende videre i søvnen ved blot at holde, vugge eller sige sch.

Hvor længe vil du skyde på jeg skal fortsætte med at hun skal sove middagsluren i sengen, før behovet for en lang lur er oparbejdet.

Med venlig hilsen
Johanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.