Brev:
Skære en flaske mere
1. oktober 2015
Alder:
8 mdr.
Skære en flaske mere
Hej Helen
Datteren er lige fyldt 8 måneder og vi skal derfor skære flaske nummer 4 væk.
Som det ser ud lige nu, så får hun flaske kl 05.45 (150 ml) kl 10.30 (180 ml - lige ændret fra 150 ml) kl. 19 (180 ml) og kl. 00.30 (210 ml)
Jeg går ud fra at den vi skal fjerne er den kl. 5.45 men jeg er bare så bange for at hun ikke får nok væske så.
Hun drikker fint vand af en kop med tud til måltiderne og jeg kan mærke hun er tørstig. Dog giver jeg hende kun lov til at drikke ca 5 mundfulde ad gangen da hun ellers gylper vandet op lige bagefter og så er det jo spildt.
Hun gider ikke rigtig drikke mellem måltiderne, men meget gerne til måltiderne.
Hun får også en rigtig kop og øve sig på og kan selv drikke, noget af vandet ender da i munden ;-)
Tidlig morgen (ca 6.30) får hun en halv skive ristet brød som hun selv spiser af
Til rigtig morgenmad (ca kl. 9.00) får hun havregrød eller havre/hirsegrød, hvis hun gider det.... Laver en halv portion (dvs 1/2 dl gryn og 1 dl vand) og hun spiser måske halvdelen..... Hvis hun ikke gider det, får hun rugbrød med smøreost som hun heldigvis er ret glad for (spiser 1/2 skive)
Kan ikke lide øllebrød, hverken den man køber eller hjemmelavet. Har prøvet at putte jordbær i havregrøden, det ændrer ikke noget, har faktisk også puttet sukker på, det ændrer heller ikke noget,
Frokost (ca kl. 13) er enten rester fra aftensmaden, eller mos (most med gaffel) af kartofler, gulerødder, blomkål og broccoli, hun spiser højst, og det er sjældent, 1 dl og gider hun det ikke så får hun rugbrød, med en form for smørbart pålæg (max 1/2 skive)
Eftermiddag (ca kl. 15.30), prøver med æble/pæregrød, det gider hun sjældent, ellers lidt kogte grøntsager og lidt frugt og lidt brød eller pasta skruer.
Aftensmad (ca. kl. 17.30) som vores hvis det er børnevenligt, boller i karry, pasta og frikadeller, Kylling i tomatsovs, supper eller mos og kød. Det eneste måltid hvor hun egentlig spiser rigtig godt.
Derudover de 4 flasker.
I dag har hun fx spist:
Tidlig morgen: 1/2 skive toastbrød (dvs måske kommer 1/4 i maven) SPISER DEN SELV
Morgen: 5 mundfulde havregrød, derefter 4 små rugbrødshapsere og lidt jordbær og banan
Frokost: 10 små stykker grønt (blomkål, broccoli, kartoffel og gulerod) SPISER DET SELV, efterfulgt af mos af samme grøntsager MEN kun 3 mundfulde. 3 mundfulde frugtmos til dessert.
Eftermiddag: 8 små rugbrødshapsere, 2 jordbær og lidt banan
Aften: Grøntsagsmos med frikadelle i, max 1 dl. og 1 tvebakke SPISER DEN SELV
Og så 4 flasker mælk.
Synes ikke hun spiser meget, udover til aftensmad, men hun er stadig godt tyk og vejer således lige omkring 9 kg (ca 68 cm lang), heldigvis påvirker hendes (høje) vægt ikke det motoriske og hun kan både trille, kravle og sætte sig op og ligge sig ned.
Kan jeg bare fjerne flasken? Og vil hun mon så spise mere fast føde i løbet af dagen. Vil helst ikke øge mængden i flaskerne da hun gylper enormt meget....
På forhånd tak
Med venlig hilsen
Sussi