Afviser mere og mere ske mad

27. august 2015

Alder:
7 mdr.

Afviser mere og mere ske mad

Hej Helen

Jeg har skrevet mange gange de sidste dage og her er lige et spørgsmål mere. Håber du kan bidrage lige så godt med svar på dette.

Min datter er nu blevet 7 måneder gammel og jeg synes hun afviser mere og mere af skemaden. Hun er tyk så hun har heldigvis noget at tære på, men jeg frygter virkelig at hun pludselig helt nægter at spise skemad.

Til morgenmad får hun havregrød, lavet på 0.5 dl havregryn... hun spiser max halvdelen

Til frokost får hun mos af grøntsager, hvis jeg putter kød i (kylling, svin, okse) så tager hun ca 10 mundfulde og så vil hun ikke have mere.

Til aften får hun mos af grøntsager, eller suppe, eller færdigblandet aftengrød.

For ca 2 uger siden kunne hun spise ca 1 dl nu er det nærmere 1/2 dl.

Har prøvet diverse færdigretter, hun vil ikke have det.
Hun vil gerne have ristet toastbrød eller rugbrødsstænger, men det er vidst ikke så meget af det der rent faktisk kommer i maven.

Har fundet 2 slags frugtmos hun kan lide, de ...

Annonce

... mest neutrale.... Frugt i hånden får hun også (med en skræmt mor som tilskuer) hun bider virkelig godt, banan, melon, mango, agurk, hun bider store stykker af som jeg så skal fange i munden på hende.

I takt med at alle måltider nu indtages i den høje stol, gylper hun også mere af skemad. Ved ikke om det er fordi hun presses lidt sammen når hun sidder, eller måske fordi det indtages med vand, som gør det lettere at gylpe...?

Man kan se på hende at det ikke er rart. Det gør godt nok ikke ondt pga Nexium, men hun ryster på hovedet efter et gylp, lidt ligesom når vi andre får en kulderystelse, og jeg kan faktisk godt forstå hun afviser den næste skefuld, når hun nok har lært at om lidt kommer det op igen....

Hun får 4 flasker i døgnet. Aften 180 ml, nat 180 ml, morgen 150 ml og før middagslur 150 ml.

Skal jeg gøre noget, eller bare se tiden an? Hun er som sagt en tyk sag på nu 8.9 kg (68 cm) så hun får jo massere af næring (ÅBENBART)

Hjælp

Med venlig hilsen
Sussi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder