Døgnrytme igen

27. august 2015

Alder:
7 mdr.

Døgnrytme igen

Hej Helen

Tak for dit svar om døgnrytme når ens baby ikke helt følger normalen. Kan godt forstå at du, ud af mit spørgsmål, tolker at jeg gerne vil rykke døgnrytmen (det vil de fleste sikkert hvis baby står op før kl 6) men det vil jeg ikke.

Det er helt ok hun vågner kl. 5.30, ville da være dejligt at det først var kl. 6 hvor resten af huset skal op, men det skal nok komme med tiden. Samtidig er jeg fint tilfreds med at hun sover senest kl. 20. Pt får hun flaske kl. 19.15 og sover ca 19.45. Natflasken ligger ca kl. 01 og det er også ok, hun spiser den som regel hurtigt og er let at putte bagefter. Jeg kan ikke give hende flasken kl 23 i stedet for, for der sover jeg.... jeg er ligesom hun og hendes storebror et rigtigt A menneske....

Problemet i døgnrytmen er, at der ikke er meget mere rytme end gå i seng tidspunkt og stå op tidspunkt fordi hun sover så uregelmæssigt og ofte dårligt med korte lure. Og nej hun trives bestemt ikke med de korte lure. Den første lur på 30 min er ok, det accepterer hun, men efter de næste lure på kun 30 min så er hun sur, træt, pjevset, vil ikke lege, vil ikke ligge for sig selv eller spise osv.... jeg skrev jeg kun kæmpede for middagsluren ...

Annonce

... blev længere end de 30 min, men nu er jeg også gået i gang med at kæmpe for at morgenluren bliver længere end 30 min.... det giver bare et helt andet barn.

Søvn de sidste 4 dage fordeler sig således:

Dag 1
Morgenlur: 30 min
Middagslur: 30 min
Eftermiddagslur: 30 min
Aftenlur: 30 min
DÅRLIG DAG

Dag 2:
Morgenlur: 30 min
Middagslur: 1.5 time (med hjælp)
Eftermiddagslur: 20 min
Aftenlur: 30 min

Dag 3:
Morgenlur: 60 min
Middagslur: 1.5 time (med hjælp)
Eftermiddagslur: 30 min
Bedste dag

Dag 4:
Morgenlur: 60 min
Middagslur: 30 min
Eftermiddagslur: 30 min

Hun får bad inden middagsluren og flaske.

Aftensmad spiser hun kl. 17, derefter sidder hun og får lidt af vores mad for sjovt når vi spiser 17.30. når hun kan spise så godt at hun ikke forstyrrer maden for storebror, vil hun få aftensmad kl. 17.30 med os andre.

Så mit problem i døgnrytmen er uregelmæssigheden.... og ja, refluks spiller med garanti ind på søvnen, for hun vågner ofte af et gylp og når hun gylper, så får hun ofte hikke og så er det jo svært at sove videre....

Så hvad gør jeg for at få en bedre, mere ensformig, døgnrytme.

Med venlig hilsen
Sussi

P.s. hun er blevet 7 måneder i dag

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder