Brev:
Døgnrytme igen
27. august 2015
Alder:
7 mdr.
Døgnrytme igen
Hej Helen
Tak for dit svar om døgnrytme når ens baby ikke helt følger normalen. Kan godt forstå at du, ud af mit spørgsmål, tolker at jeg gerne vil rykke døgnrytmen (det vil de fleste sikkert hvis baby står op før kl 6) men det vil jeg ikke.
Det er helt ok hun vågner kl. 5.30, ville da være dejligt at det først var kl. 6 hvor resten af huset skal op, men det skal nok komme med tiden. Samtidig er jeg fint tilfreds med at hun sover senest kl. 20. Pt får hun flaske kl. 19.15 og sover ca 19.45. Natflasken ligger ca kl. 01 og det er også ok, hun spiser den som regel hurtigt og er let at putte bagefter. Jeg kan ikke give hende flasken kl 23 i stedet for, for der sover jeg.... jeg er ligesom hun og hendes storebror et rigtigt A menneske....
Problemet i døgnrytmen er, at der ikke er meget mere rytme end gå i seng tidspunkt og stå op tidspunkt fordi hun sover så uregelmæssigt og ofte dårligt med korte lure. Og nej hun trives bestemt ikke med de korte lure. Den første lur på 30 min er ok, det accepterer hun, men efter de næste lure på kun 30 min så er hun sur, træt, pjevset, vil ikke lege, vil ikke ligge for sig selv eller spise osv.... jeg skrev jeg kun kæmpede for middagsluren blev længere end de 30 min, men nu er jeg også gået i gang med at kæmpe for at morgenluren bliver længere end 30 min.... det giver bare et helt andet barn.
Søvn de sidste 4 dage fordeler sig således:
Dag 1
Morgenlur: 30 min
Middagslur: 30 min
Eftermiddagslur: 30 min
Aftenlur: 30 min
DÅRLIG DAG
Dag 2:
Morgenlur: 30 min
Middagslur: 1.5 time (med hjælp)
Eftermiddagslur: 20 min
Aftenlur: 30 min
Dag 3:
Morgenlur: 60 min
Middagslur: 1.5 time (med hjælp)
Eftermiddagslur: 30 min
Bedste dag
Dag 4:
Morgenlur: 60 min
Middagslur: 30 min
Eftermiddagslur: 30 min
Hun får bad inden middagsluren og flaske.
Aftensmad spiser hun kl. 17, derefter sidder hun og får lidt af vores mad for sjovt når vi spiser 17.30. når hun kan spise så godt at hun ikke forstyrrer maden for storebror, vil hun få aftensmad kl. 17.30 med os andre.
Så mit problem i døgnrytmen er uregelmæssigheden.... og ja, refluks spiller med garanti ind på søvnen, for hun vågner ofte af et gylp og når hun gylper, så får hun ofte hikke og så er det jo svært at sove videre....
Så hvad gør jeg for at få en bedre, mere ensformig, døgnrytme.
Med venlig hilsen
Sussi
P.s. hun er blevet 7 måneder i dag