Hidsig - 2 år

3. august 2015

Kategori:
Alder:
2 år

Hidsig - 2 år

Hej Helen.

Vores datter bliver 2 idag og det er helt fantastisk. De sidste tre uger har vi dog døjet med at hun får nogle hidsighedsanfald, og vi ved faktisk ikke helt hvordan vi reagerer bedst.

En situation: hun vil se tv efter aftensmad og det er ok. Hun vil have os med men vi er ikke færdige endnu. Vi siger at hun gerne må se det men at vi sidder og spiser færdig. Så tramper hun ind på sit værelse mens hun råber nej nej nej. Hun kaster sig ned på sin legemadras og vrider sig mens hun skriger. Vi lader hende ligge lidt og går ind til hende og spørger om hun skal trøstes. Hun siger ja og vi tager hende op, og går ind til bordet, hvor hun sidder ved en af os. Når vi er færdige med at spise går vi med hende ned og ser fjernsyn.

Sådan gjorde vi det i starten. Det gjorde dog ikke at hendes hidsigheds anfald blev mindre, så vi snakkede om at prøve ikke at gå ind til hende, for det kunne være at hun lærte det hjalp at blive hidsig, og det vil vi jo gerne undgå. Istedet prøvede vi følgende: samme situation men denne gang gik vi ikke ind til hende. Istedet stillede vi os i døren og spurgte om hun ikke ville ind til os igen. Hun skriger nej nej nej og siger "op". Min mand siger at det må hun gerne men så skal hun komme over til ham. Hun kaster sig ned i madrassen og vrider sig mens hub skriger "op" min mand siger igen at det må hun meget gerne men hun skal komme over til ham. Han kan se hun er er at rejse sig for derefter at ombestemme sig og kaste sig ned igen. Sådan bliver det ved. Til sidst siger han at nu går han og sætter sig ind til mig i køkkenet.

Efter et stykke tid ...

Annonce

... går jeg derind og sætter mig i døren og snakker til hende. Hun er koksrød i hovedet og skriger og skriger. På dette tidspunkt råber hun bare nej nej og ikke mere "op" jeg prøver et par gange at snakke stille pg roligt til hende, men der virker ikke. Jeg går ind til min mand igen og der er gået en halv time hvor hun bare skriger og slår ned i madrassen. Vi bliver enige om at tage hende op. Min mand kan se hun er blank i øjnene og han kan ikke få ro på hende. Jeg spørger om jeg skal tage hende - hun er meget mor pige for tiden - og det hjælper hvor hun læner sig ind mod mig og hikser. Så sætter vi os ned og jeg putter med hende og hun får lidt at drikke.

Vi aner simpelthen ikke hvilken vej vi skal gå. Vi vil jo gerne derhen hvor hun kommer hen til os så hun kan blive trøstet, men er hun gammel nok til at kunne magte det? Skal vi stadig køre linjen eller skal vi gå hen til hende med det samme?

Jeg håber virkelig du kan give os et råd. Situationerne forekommer ikke kun efter aftensmad eller i forbindelse med fjernsyn. Skal hun have lov at rase ud? Og hvad hvis det tager en time? Det virker som om hun går fuldstændig i selvsving og slet ikke kan få hold på det på egen hånd. Vi skælder hende ikke ud eller taler hårdt til hende, for så skriger hun bare endu højere. Det er ret frustrerende og synd for hende, for jeg ved ikke hvordan vi hjælper hende bedst til at komme igennem disse situationer så hun når hun bliver ældre ikke bare skriger når der er noget hun ikke må.

Samtidig virker det rigtig voldsomt, at hun ikke kan få holdt på det.

Venlig hilsen
En frustreret og bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina