Brev:
Søskende jalousi - what to do?
31. juli 2015
Alder:
3 år
Søskende jalousi - what to do?
Kære Helen.
Fredag aften kom lillebror til verden, og min kæreste og jeg var indlagt i to dage på sygehuset med den lille ny. Min svigermor havde boet hos os i ugen op til fødsel, så det ville blive mindst muligt kaos for vores datter på snart 3 år.
Vores datter var meget glad for at se lillebror og har glædet sig i lang tid til, at han skulle komme til verden. Vi kom hjem søndag middag og i løbet af ugen, har jeg oplevet at hun har været lidt mere tilbagetrukken. Hun vil ikke rigtig sidde hos mig og, når jeg taler til hende, så virker det som om jeg nærmest bliver ignoreret. Jeg forsøger også at gøre plads til hende, men lillebror tager meget af min tid. Især da amningen skal etableres, og han derfor er lagt til brystet, når han viste sult. Så jeg har stort set ikke lavet meget andet end at amme de mange første dage.
Jeg har derfor forsøgt at snakke med vores datter og vise hende opmærksomhed, hvis hun f.eks. sad ved siden af mig i sofaen med en tablet eller lign, ved at spørge ind til hendes dag i børnehaven, spørge ind til hvad hun ser. Men i de få pusterum jeg har haft, hvor lillebror ikke skulle ammes, så har jeg forsøgt at lave noget sammen med hende, men det er ærligt talt ikke blevet til det helt store.
Jeg føler at hun bliver mere og mere distanceret, og jeg har rigtig svært ved at se, hvad jeg kan gøre for, at hun ikke føler sig overset og forbigået. Jeg vil meget gerne have, at hun tager godt imod hendes lillebror, men alt skal selvfølgelig heller ikke handle om ham. Vi forsøger så vidt muligt, at der også er lidt hver dag, som kun drejer sig om hende. F.eks. at hun viser, at hun kan lave en kolbøtte, danse eller noget i den stil.
Min kæreste, har intet problem med tilknytningen til hende, men jeg føler, at der er meget sværere for mig at trænge igennem til hende.
Jeg håber meget, at du kan hjælpe :)
Med venlig hilsen
Den frustrerede mor