Brev:
Putning og ammestop
29. juni 2015
Alder:
10 mdr.
Putning og ammestop
Hej Helen.
Jeg ammer stadig vores datter ved putning og sen aften. Ofte også meget tidlig morgen da jeg ellers ikke kan få hende til at sove videre. Vil gerne af med den amning om morgenen, men hvordan? Synes det er lidt for tidligt at stå op ved 4-5 tiden. Kan også mærke at jeg er ved at være træt af at amme, jeg glæder mig til det er slut.
Men min datter har det vist ikke helt på samme måde. Hun skal stadig ofte have brystet hvis hun vågner i løbet af natten for at sove videre. Hun bruger ikke sut, så derfor bliver jeg brugt til det. Jeg har nu længe ligget med hende ved siden af mig og ammet hende inden hun skal i seng. Hun falder for det meste i søvn under amningen og jeg kan for det meste ligge hende over i hendes seng uden problemer. Men hvis hun ikke falder i søvn ved amningen, vågner hun ofte op og bliver frisk og falder ikke i søvn medmindre vi vugger hende i vores arme. Sådan er det også hvis hun vågner om natten. Det er en gang i mellem lykkedes at ligge hende vågen i sengen om natten, hvorefter hun selv er faldet i søvn, men det er sjældent. Jeg tror derfor det bliver svært at få hende til at sove uden amning og uden at tage hende op uden der bliver skrig og skrål. Min plan er at amme til hun bliver et år og måske også lidt derefter, men vil gerne stoppe så småt når jeg skal tilbage på arbejde når hun bliver et år.
Jeg vil derfor høre om du har nogle gode råd til at få sit barn til at falde i søvn selv i egen seng? Og ideer til at putte uden amning når den tid kommer? Og hvordan/hvornår stopper man helt. Glidende overgang eller fra den ene dag til den anden?
Med venlig hilsen
En ammetræt mor