8 uger og søvnproblemer

23. maj 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

8 uger og søvnproblemer

Kære Helen.

Så håber jeg igen at kunne trække på din erfaring. Min søn er nu 8 uger gammel om et par dage. 3070 gram ved fødslen og 50 cm. Nu vejer han 4900 og 56 cm, så han trives og tager rigtig fint på. Det går godt med amningen, som jeg synes der er kommet mere styr på ved hjælp af nogle gode råd. Vi er nede på omkring 8 amninger i døgnet, hvilket er langt bedre end de 12 amninger før og det gør også, at han efterhånden ikke skal ammes hver time om natten.

Nætterne er dog stadig en kæmpe udfordring og jeg får absolut ingen søvn og er så udkørt og mangler overskud og glæde. Om dagen kan jeg heller ikke sove. Det skyldes, at han ligger så uroligt og fægter rundt med arme og ben, grynter, prutter, klynker, sparker dynen af osv dag og nat. Det virker som om han har ondt i maven/mavekneb og at det konstant vækker ham i hans søvn efter kort tid og så er han rigtig sur og tvær bagefter og hyler og skriger. Så jeg kan slet ikke få ro til at sove. Selv hvis han er i et andet rum, kan jeg høre alle lydene og ved han snart vågner.

Det er dog sådan, at hvis han kan sove hos en af os, så er han ikke urolig på samme måde. Hvis han falder i søvn i min favn efter amning, så kan han godt sove flere timer uden at være så urolig. Han vågner så ofte ved at prutte og ...

Annonce

... vride sig og have afføring. Når han vågner vil han altid gerne have mad (jeg tror han forbinder smerter ved maven med sult og er nærmest umulig at trøste uden brystet). Han er dog begyndt ofte først at vågne hver 3. time om natten nu, men forinden har han så prustet og stønnet i en halv time, hvor jeg er lysvågen.

Det er svært at se om han sover eller er vågen, men det ender hver gang med at han hyler og vil ammes. Vi kan så vælge at lade ham sove hos os, men jeg er så bange for vuggedød. Han bliver alt for varm, når han ligger hos mig og jeg ligger også rigtig dårligt. Det er især galt, at hans bedste sted er på brystet af far. Her er det sket, at han pludselig har sovet 4,5, ja helt op til 6 timer i træk. Men far falder jo også i søvn og jeg vågner hunderæd for at han ikke trækker vejret. Han bliver jo alt for varm og kan ikke komme af med varmen på den måde.

Vi ved ikke hvad vi skal gøre. At lade ham sove sådan er efterhånden eneste mulighed for at vi alle får lidt søvn, men jeg er så ængstelig og bekymret. Sundhedsplejersken sagde det var okay han sover hos os, men jeg er meget utryg ved det. Han kan vel heller ikke helt få vejret i den sovestilling? Hvordan skal vi dog komme igennem nætterne her i familien uden tanker om vuggedød?

Kærlig hilsen
Gry

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi