Brev:
8 uger og søvnproblemer
23. maj 2015
Alder:
2 mdr.
8 uger og søvnproblemer
Kære Helen.
Så håber jeg igen at kunne trække på din erfaring. Min søn er nu 8 uger gammel om et par dage. 3070 gram ved fødslen og 50 cm. Nu vejer han 4900 og 56 cm, så han trives og tager rigtig fint på. Det går godt med amningen, som jeg synes der er kommet mere styr på ved hjælp af nogle gode råd. Vi er nede på omkring 8 amninger i døgnet, hvilket er langt bedre end de 12 amninger før og det gør også, at han efterhånden ikke skal ammes hver time om natten.
Nætterne er dog stadig en kæmpe udfordring og jeg får absolut ingen søvn og er så udkørt og mangler overskud og glæde. Om dagen kan jeg heller ikke sove. Det skyldes, at han ligger så uroligt og fægter rundt med arme og ben, grynter, prutter, klynker, sparker dynen af osv dag og nat. Det virker som om han har ondt i maven/mavekneb og at det konstant vækker ham i hans søvn efter kort tid og så er han rigtig sur og tvær bagefter og hyler og skriger. Så jeg kan slet ikke få ro til at sove. Selv hvis han er i et andet rum, kan jeg høre alle lydene og ved han snart vågner.
Det er dog sådan, at hvis han kan sove hos en af os, så er han ikke urolig på samme måde. Hvis han falder i søvn i min favn efter amning, så kan han godt sove flere timer uden at være så urolig. Han vågner så ofte ved at prutte og vride sig og have afføring. Når han vågner vil han altid gerne have mad (jeg tror han forbinder smerter ved maven med sult og er nærmest umulig at trøste uden brystet). Han er dog begyndt ofte først at vågne hver 3. time om natten nu, men forinden har han så prustet og stønnet i en halv time, hvor jeg er lysvågen.
Det er svært at se om han sover eller er vågen, men det ender hver gang med at han hyler og vil ammes. Vi kan så vælge at lade ham sove hos os, men jeg er så bange for vuggedød. Han bliver alt for varm, når han ligger hos mig og jeg ligger også rigtig dårligt. Det er især galt, at hans bedste sted er på brystet af far. Her er det sket, at han pludselig har sovet 4,5, ja helt op til 6 timer i træk. Men far falder jo også i søvn og jeg vågner hunderæd for at han ikke trækker vejret. Han bliver jo alt for varm og kan ikke komme af med varmen på den måde.
Vi ved ikke hvad vi skal gøre. At lade ham sove sådan er efterhånden eneste mulighed for at vi alle får lidt søvn, men jeg er så ængstelig og bekymret. Sundhedsplejersken sagde det var okay han sover hos os, men jeg er meget utryg ved det. Han kan vel heller ikke helt få vejret i den sovestilling? Hvordan skal vi dog komme igennem nætterne her i familien uden tanker om vuggedød?
Kærlig hilsen
Gry