Brev:
Væskemangel?
29. januar 2005
Alder:
3 mdr.
Væskemangel?
Hej Helen
Jeg håber du kan hjælpe mig, for jeg er meget i tvivl.
Min søn er nu knap 4 mdr. gammel. Han bliver ammet og får flaske bagefter fordi jeg ikke har særlig meget mælk..
Da han blev født vejede han 3800 gram og var 55 cm lang. Nu er han 64 lang og vejer 7 kg. På det område virker det som om det går fint. MEN jeg synes hans fontanel ind i mellem går lidt nedad!
Iflg. jordemoderen skulle det være tegn på væskemangel og så er jeg jo i tvivl om han får nok. Jeg kan jo af gode grunde ikke vide hvor meget han får ved brystet, men han tager ca. 100-120 ml. af flasken efter hver amning. Han får ca. 5 flasker dagligt og ammes 5-7 gange. Jeg kan ikke få ham til at tage mere, så han virker mæt og glad. Der går ca. 3-4 timer mellem at han får mad.
Tror du han får nok mælk/væske eller er der en anden årsag til at fontanellen går lidt nedad. Han har en ret stor fontanel. Hvis det er væskemangel, hvad kan jeg i så fald gøre for at give ham mere væske?
Og så lige et bonusspørgsmål. Når han bliver 4 mdr. skal flaskerne så stadig koges og kan man tage vand fra den kolde hane og varme i mikroovnen når der skal laves mad eller skal det stadig koges først?
Håber meget på et hurtigt svar, da jeg jo helst ikke vil have at min dreng skal tørste:_))
Med venlig hilsen
Emils mor