Afvænning fra sut?

27. marts 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Afvænning fra sut?

Kære Helen.

Denne gang et spørgsmål om afvænning fra sut. Min datter er meget glad for sin sut, hun har den i munden næsten hele tiden. Herhjemme. Ikke i vuggestuen, hvor de har "vænnet hende af" med den, der siger de, at hun sagtens kan undvære den.

Jeg har så også prøvet at komme ind på stuen, hvor hun var ked af, hun ikke måtte få sin sut og sit sovedyr, der skulle ligge ude i kassen. Jeg har indtil nu haft det sådan at så længe hun ikke var tryg i vuggestuen, måtte hun have sutten alt det hun ville derhjemme.

Nu er det sådan, at hun ikke snakker. Hun kan kun sige ca 5 ord rigtigt: far, hej, ja, av og kuk-kuk :-) min læge synes, hun skal til ørelæge, fordi hun nu burde have et "blomstrende sprog". Jeg har haft det sådan, at der er forskel på børn, hun er foran på alle andre områder og hun forstår og reagerer på alt, hvad jeg siger. Hun udviser heller ikke tegn på at have ondt i ørerne. Jeg har bare tænkt, at det kommer nok, men får det selvfølgelig tjekket og har fået tid her om ...

Annonce

... 3 uger.

Men spørgsmålet om sutten. Det går nu faktisk bedre i vuggestuen. Hun er blevet glad for den pædagog, der er kommet tilbage fra barsel, hun er også sød. Så jeg kunne sådan set godt begynde at vænne hende af sutten også derhjemme.

Men for det første har jeg det dårligt med det, så jeg vil høre dig din mening - er det ok at vente eller synes du også hun skal vænnes af med den nu? hvis jeg har gemt dem så de ikke er synlige hjælper det lige lidt, hun siger "mam-mam" (sut) i et væk og bliver ikke glad før vi finder den. Jeg har ikke prøvet at hun ikke måtte få den.

Hvis jeg skal vænne hende lidt af med den, har du så en god måde at gøre det på. For jeg ved, hun vil blive ked af det. I dag "glemte" vi at få den med på legepladsen, for lige at teste det lidt, og hun spurgte efter den hele tiden og blev ked af det flere gange, da jeg sagde den lå hjemme og hun jo så ikke fik den.

Jeg ved, jeg selv suttede på tommelfinger indtil jeg var ret gammel...

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder