Brev:
Madplan og MME
1. marts 2015
Alder:
6 mdr.
Madplan og MME
Hej Helen
Så kunne jeg endelig få skrevet.. har for det meste fået svar ved bare at læse dine svar på andres spørgsmål og breve. Men nu er det min tur selv:-)
Vi har en pige, Rifka på 6 måneder d. 4 marts den kommende uge. Hun er flaskebarn. Hun er en meget glad og opmærksom pige, udvikler sig som hun skal og har lækre fede lårbasser og tykke håndled. Hun ligger lige i midten af vækstkurven og har fulgt den siden sin fødsel og vejer pt 7,5kg el mere.
Men nu ved 6 mndr. skal jo ske lidt med kosten. Vi er lige startet på at give hende Sempers majs grød to gange dagligt og slutter måltidet af med en flaske. I det sidste stykke tid har hun kunnet drikke 200ml ved næsten hvert måltid 4x dagligt ( dog kun 120-150 efter en portion grød grød) og hun sover hele natten fra kl 20.00- 6.30 efter sin senge flaske omkring 19.30/20.00. Men vi har efter at flaskerne er blevet større, oplevet at hun har meget let til opkast (dog ikke imens hun sover) Der skal ikke mange forkerte siddestillinger, ligge på maven skvulpen med maven til, før hun hoster en bred voldsom stråle mælk op. Også hvis uroen drejer rundt med musik kaster hun op. Men ikke hvis den står stille. Det ligner at det er hele måltidet som kommer op igen. Men vi har ikke oplevet det ved grød...
Vi tænker om det kan være alt den væske som fylder på en anden måde i maven og skvulper mere rundt i end grød og andet mere fast føde gør...? kan det passe?
Ud over dette kunne vi rigtig godt bruge lidt råd til en madplan til hende når nu hun skal begynde med grød og mere fast føde snart. Når hun har spist en portion grød er det så nødvendigt at spise en hel flaske på 200ml derefter eller er det fint at hun ligesom bare færdiggør sit måltid med mælk alt imellem 50-150ml? Er også i tvivl om flasken er en afsluttende del af måltidet med grøden eller om noget af det skal betragtes som mellemmåltider med lidt længere mellemrum imellem?
Vores rytme lige nu ser således ud:
6.30; vågner, pusles og leger med mor
7.30: Flaske (oftest 200ml) knækkes på midten med bøvs
8.30-10.00 sover måske 1-1,5 timer
11.30; En portion grød (27g pulver til 1dl vand iflg semper pakken)
12.00: En flaske hvor hun somregel spiser ca 120ml nogengane kun 50 andre gange 150 hvis vi har en pause
12.30-14.00: lur 1-1,5 time
15.30: Grød igen og derefterflaske Sover måske en lille lur herefter hvis hun er træt (20-40 min)
Ml-17.00 og 19.00 kan hun godt ta en lille lur på omkring 30 min
19.30: natflaske på 200ml
20.00 sover til 6.30 ca i eget væresle hvis hun ikke har drukket 200 inden hun kommer i seng eller vi synes hun har fået for lidt i løbet af dagen giver vi hende en lille flaske på 120 omkring midnat hvor hun herefter puttes igen.
Håber du kan give os lidt vejledning her:-) Og at brevet ikke tog alt for længe at komme igennem!
Med venlig hilsen
Eva