Svær at få til at falde i søvn - 4 mdr.

24. januar 2005

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Svær at få til at falde i søvn - 4 mdr.

Hej Helen

Jeg har gennem længere tid fulgt med og synes din brevkasse fungerer fantastisk, hvorfor jeg nu også vælger at tilmelde mig.
Vores datter er snart fire måneder gammel (om en uge) og vi har stort set lige fra starten haft problemer med at få hende til at falde til ro om aftenen. Hun spjætter med arme og ben og græder i en lang køre.

I nogle perioder er det begyndt at gå bedre, men er så vendt tilbage til det gamle igen. Vi kan om aftenen mærke at hun begynder at blive træt, kan ind imellem vugge hende i søvn, men hun vågner næsten altid efter max en halv time. Hun ligger meget urolig og basker med arme og ben, noget som jeg tolker at hun er sulten. Så sent som i aftes spiste hun 250ml allomin 2 næsten i en køre. Samtidig med at arme og ben kører så græder hun ofte meget og ind imellem bliver hun helt hæs.

Vi har fundet ud af at vi dog nogle gange kan stoppe hende ved at aktivere hende ved at lege med hende...men hun kan blive ved og ved. Hun falder i søvn ved ca 23-24 tiden og sover om natten dog afbrudt af to flaskemåltid, hvorefter hun hurtigt falder i søvn igen.

Jeg er for nylig begyndt at give hende risgrød med frugt, men ...

Annonce

... har tænkt om frugten evt kan give hende luft i maven, hvorfor jeg fra idag har givet hende gulerod med kartoffel puré.

Hun har været vant til at få grøn allomin, men jeg har nu skiftet da jeg ikke syntes det virkede til at hun blev ordenlig mæt, særligt om aftenen. Hun kunne inden for få timer spise ret store mængder uden at der var gået særlig lang tid imellem.

Om dagen sover hun udenfor og det går som regel fint. Vi har ikke nogen fast soverytme, vi stiller hende ud når hun begynder at vise træthedstegn og som regel falder hun i søvn efter lidt tid.

Vi har prøvet at læse i bogen "Godnat og sov godt", har holdt det 2 dage, hvorefter vi opgav.

Vi håber det begynder at gå bedre nu hun får noget fastere føde, selvom det endnu kun er meget små mængder. Hvornår kan man sige at deres mavetarmsystem er færdigudviklet?

Det skal lige siges at hun om dagen og starten af aftenen virker meget velfungerende, pludrer, griner, tager pænt på i vægt, vejer nu ca 7kg (f.3428). Min egen sundhedsplejerske har jeg ikke drøftet det her med, da jeg ikke synes hun virker så erfaren.

Håber ikke ovenstående virker alt for rodet.

Venlig hilsen
Djomo

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor