Udfordring med lurerne i vuggestue

27. januar 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Udfordring med lurerne i vuggestue

Hej Helen,

Så er jeg på banen igen ;-) Dejligt man kan ty til tasterne, når man har spørgsmål.

Min dreng på snart 11 mdr er startet i vuggestue for 3 uger siden. Indkøringen er netop afsluttet og han har klaret det så godt og pædagogerne er meget optimistiske og siger at det har været en super indkøring.

Men der er lidt udfordringer mht hans lure. Han bliver puttet til formiddag og middag.

Han står op lidt i syv og er træt ved 10 tiden, plus/minus en halv times tid. De vurdere hvad han er klar til. Så bliver han puttet og vågner efter 30-45 min. Hvilket jo er okay i forhold til det er hans formiddagslur. Så bliver han puttet ca 2-3 timer senere, igen vurderer de hvor frisk han er. Og igen sover han 30-45 min. De siger at han stadig virker træt, men selvom de triller med ham, putter hans klud op ved hans ansigt og tysser, jamen så kan de ikke få ham til at sove videre. Det er nu en uge det er kørt sådan i vuggestuen.

Når han er hjemme, sover han gerne halvanden time på den første lur og 30-45 min den næste.

Idag sov han fx fra 12.50-13.40 på sin anden lur. Jeg tænkte at jeg nok blev nød til at lægge ham til en powernap sidst ...

Annonce

... på eftermiddagen, men jeg så ingen tegn på træthed! Han var glad, legede, grinede, spiste sin aftensmad med godt humør. Efter aftensmaden gned han dog lidt øjne, han blev lagt kvart i syv, han halv times tid tidligere end normalt og faldt også i søvn lynhurtigt.

Men synes altså det er utroligt han har ku klare sig med to korte lure på de dage han er i vuggestue - der er jo fuld fart på dernede. De siger at han har det godt, er nysgerrig, spiser godt og er glad.

Men mon det bare er opstarten der er svær for ham? De første par gange han blev lagt til lur dernede var han ked, nu falder han stille og rolig i søvn selv - så der er jo sket fremskridt - så håber også han snart finder ro til at kunne sove en længere middagslur dernede.

Jeg tænker lidt at det måske er at når han sover den lette søvn ved de 30-45 min at han så vågner op og tænker "hov, hva er nu det for noget, hvad laver jeg her" agtigt også derfor har svært ved at komme videre i søvnen?

Som du har svaret i mine tidligere breve, er der en del udfordringer mht søvn i denne alder. Er bare ked af han ikke får sin lange lur når han er i vuggestue.

Kærlig hilsen
Mor til 2.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene