Vågner 3-5 gange om natten

18. december 2014

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Vågner 3-5 gange om natten

Kære Helen

Vi har en dreng på snart 18 måneder, som vågner 3-5 gange hver nat og har gjort det i over 5 måneder. Det er efterhånden få dage hvor han ”kun” vågner tre gange. Før han blev 1 år havde vi en lang periode, hvor han sov nogenlunde om natten og sagens kunne sove 5-6 timer uden at vågne.

Han bliver puttet omkring kl. 20 hver dag i sin egen seng med en soveklud han er meget glad for og han er normalt utrolig nem at lægge. Han får lidt vand af en kop lige inden vi lægger ham - og når vi så har lagt ham vender han sig om og lægger sig til at sove uden det mindste brok. Men efter 2-3 timer vågner han første gang og sover herefter typisk max 2 timer i træk. Han vågner altid og er ked af det – meget højlydt klynken/jamren eller gråd og virker ikke helt vågen. Vi prøver altid først med sutten, men denne bliver ofte smidt væk i vrede. Det hjælper heller ikke at tage ham op og trøste ham. Derimod stopper han med at græde, så snart han får en sutteflaske med vand, som han så drikker løs af og ville drikke det hele, hvis vi ikke tog den fra ham. Ofte er vi heldige, at han efter lidt vand af sutteflasken vender sig om og sover videre, men andre gange begynder han at græde igen, så snart vi tager flasken fra ham. Det bliver til meget vand i løbet af natten (ca. 180 ml.), som gør at vi nogle nætter må skifte bleen. Han kommer af og til ind i vores seng i løbet af natten – når vi har været oppe tilstrækkelig mange gange eller vi ikke kan få ham til at sove hurtigt igen. Men selvom han ligger i vores seng oplever vi det samme mønster med at han vågner og er helt ulykkeligt ...

Annonce

... og sværd at trøste medmindre han får sutteflasken.

Vi har også prøvet med lidt grød inden han bliver lagt, men heller ikke det havde en mærkbar effekt.

Han er en glad dreng om dagen, trives i vuggestuen, spiser godt og sover også middagslur uden de store problemer og på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. I vuggestuen sker det dog ofte at han sover under 11/2 time formentligt fordi han bliver vækket af andre børn.

Vi spekulerer meget over, hvad der gør ham så ulykkelig om natten – drømmer han, har vi fået skabt en dårlig vane med sutteflasken (det har vi helt sikkert, men er det hele årsagen), sover han bare dårligt som så mange andre børn eller er der noget der generer ham.

Han fik lagt dræn i ørene i oktober måned. Han har ikke umiddelbart haft de store problemer med ørene, men da han fik tjekket ørene i oktober havde han væske i ørene og fik efter anbefaling fra ørelæge lagt dræn. Det havde dog desværre ingen positiv effekt på søvnen. I den seneste uge har han så haft en omgang mellemørebetændelse og har af naturlige årsager sovet endnu dårligere. Selvom han har dræn kan det så tænkes, at det er ørene, der generelt generer ham hver nat?

Vi har tidligere været til kiropraktor med ham nogle gange – både i et spinkelt håb om at det kunne hjælpe på søvnen, men også fordi han tidligere var bagud motorisk. Kiropraktoren forslog, at vi kan forsøge at undlade mælkeprodukter i en periode, men vi tænker at han også ville være genereret om dagen, hvis det var noget allergi, der forstyrrede hans søvn.

Håber du har nogle gode råd.

Hilsen de trætte forældre :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin