Hjælp til dagsrytme og gode sovevaner

19. november 2014

Alder:
5 mdr.

Hjælp til dagsrytme og gode sovevaner

Kære Helen

Vi håber du kan hjælpe os.

I juni blev vi forældre til en dejlig dreng, som har fyldt vores liv med stor glæde og kærlighed. - og begrænset søvn :-)

Vi havde en hård start (født til tiden 39+5) med rigtig meget gråd og utrolig lidt søvn. Da han var helt lille havde vi dage (når det var værst), hvor han var vågen 7 timer i streg. Det var tortur for både vores lille guldklump og for os. Puha! Han sov dårligt, og faldt helst i søvn ved brystet, så dagene gik med amning, gråd og forsøg på at få ham til at sove. Det resulterede i, at søvnen om dagen ofte foregik i vores arme.

Pludselig en dag, da han var knap 4 måneder begyndte han at sove meget bedre om dagen, men rytme er der ikke meget af.. Han falder bedst i søvn ved at køre tur i barnevognen.

Lidt om vores dreng:
- vågner oftest mellem 7.30-8.30
- bliver som regel puttet mellem 20-21
- får flaske 1. gang han vågner om natten (af far)
- mor ammer efterfølgende liggende, oftest 2(-3) gange i løbet af natten
- hans 1. lur falder 1 1/2 time efter han er vågnet om morgen
- efter 1. lur får han grød (majs-, hirse- eller risgrød blandet med sveske- eller pære/æblemos) og vand af flaske. Han elsker det og spiser gerne en hel portion af 1 dl. Gider sjældent brystet bagefter, og hvis han gider er det max 1-2 min.
- resten af dagen bliver han puttet ca. 1 1/2-2 timer efter han er vågnet
- sen eftermiddag/tidlig aften får han grøntsagsmos. Her spiser han en halv-hel portion. Og får vand til. Sjældent gider han brystet/flaske bagefter.
- han er en aktiv, glad, pludrende og bestemt herre :-)
- våde bleer og en "putteble" om dagen
- de sidste par uger er han blevet mindre og mindre interesseret i brystet
- tager gerne flaske
- vil ikke tage sut :-( Men har et sutte/tryghedsbehov og søger derfor ofte noget af sutte på ved søvn. Men hvis vi giver ham bamse/klud el.lign, virker det som om han bliver sur på ...

Annonce

... det og nærmest mere aktiv end beroliget.
- endnu ikke faldet i søvn selv. Han er enten vugget i arme, barnevogn eller ammet/spist flaske i søvn

Nætterne er hårde med mange opvågninger, hvor han først finder ro, hvis han får flaske eller bryst. Nogen gange når han kun lige at ramme brystet før han falder i søvn. Altså vi tolker, at han søger tryghed fremfor mad. Andre gange spiser han fint ved brystet eller hele flasken af 210 ml. som svarende til et helt måltid.
Skal vi "tage en kold tyrker" og vænne ham af med mad så ofte eller hvad skal vi gøre? Tænker også al den mad/sjatspiseri om natten må give uro i hans lille mave.

Vi har ligeledes meget svært ved at putte ham om aftenen. Der er stort set altid skrig og gråd. Vi har både prøvet at holde fast i, at han skal ligge i sin seng og så ligger vi ved siden af og aer, nusser siger "såå såå" osv., men dert ender i skrriiiig! Så vi tager ham op og får ham til at falde til ro, og ned igen. Sådan fortsætter vi, men det ender med at vi tager ham op og vugger ham i søvn i vores arme og så ligge ham igen, når ham sover. Han vågner, hvis ham kun liiige er på nippet til at falde hen. Det er bare så frusterende at slutte dagen af sådan. Det tager alt i mellem 20-60 min. at putte.

Vi er to meget trætte forældre der savner lidt mere sammenhængende nattesøvn.

Jeg (mor) har kun sovet 5 sammenhængende timer 2 gange de sidste 5 måneder, så jeg er træt, snart helt udkørt og meget desperat for at få en rytme, som kan passe ind i vores lille familie. Og ligeledes vil give vores lille basse mere energi og overskud til at vokse og udforske verdenen.

Det tærer på mor, far og parforhold med så lidt søvn om natten!

Jeg har lidt svært ved at få skrevet tingene mere overskueligt end ovenfor, så spørg gerne, hvis du mangler informationer :-)

Håber på hjælp og gode råd!

Venligst
to trætte forældre med en dejlig lille guldklump <3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi