Manglende interesse for måltider

19. november 2014

Alder:
18 mdr.

Manglende interesse for måltider

Kære Helen

Min lille datter på 1½ er efterhånden blevet en stor pige der siger mange ord og løber omkring og er ved at udvikle en stor portion selvstændighed til tider til frustration for forældrene - og sikkert også hende selv.

Hun har altid være en stor pige og har stadig gode runde kinder men det er helt tydeligt, at baby-fedtet er ved at forsvinde i takt med at hun løber rundt konstant og vokser i højden. Men vi har også problemer med måltiderne, som jeg tænker også bidrager til at hun slanker sig gevaldigt.

Hun har indtil for nogle måneder siden været rigtig god til at spise og nogen gange har vi endda undret os over at hun kunne spise så meget, men siden hun blev 14-15 mdr, er hendes interesse for måltiderne derhjemme faldet drastisk.

Det er stort set kun morgenmaden hun gider spise derhjemme men der kaster hun også en stor portion havregrød ned.
Pædagogerne i vuggestuen siger at hun spiser fint, men når vi når til ...

Annonce

... aftensmad efter vuggestuen, spiser hun noget i retning af to pastaskruer og en cherrytomat - hvis vi er heldige. Og efter det gider hun ikke sidde ved bordet mere og vil ned på gulvet og lege- og helst have mor eller far med. Vi forsøger at sige til hende at vi spiser, hvilket resulterer i et kæmpe grådanfald.

I weekenderne gider hun heller ikke spise frokost hjemme og det bliver maksimalt til et kvart stykke rugbrød.

Hun bliver typisk hentet i vuggestuen ved 16-tiden og får noget frugt derhjemme ved 17-tiden og så spiser vi ca. kl 18. Hun kan også godt virke sulten inden men når vi så endelig sætter os, gider hun ikke.

Er hun mon bare kræsen eller er det en del af hendes udvikling? Og hvordan skal man takle det? Det er svært at fortælle hende at køkkenet lukker efter aftensmaden og ofte får hun lidt at spise kl 19 så hun ikke går skrupsulten i seng.

Jeg håber du har nogle gode ideer til hvad vi kan gøre.

Med venlig hilsen
AL

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Mælkedranker

Nogle børn drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for den egentlige mad. Disse børn kalder man for mælkedrankere.

De første 6 måneder vil det lille barn naturligt leve af mælk, men i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, så er det vigtigt, at mængden af mælk skrues gradvist ned. Hvis barnet gennem for lang tid lever mest af mælk, vil barnet kunne komme til at mangle vigtige næringstoffer - som naturligt indtages via en almindelig sund...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.