Brev:
Manglende interesse for måltider
19. november 2014
Alder:
18 mdr.
Manglende interesse for måltider
Kære Helen
Min lille datter på 1½ er efterhånden blevet en stor pige der siger mange ord og løber omkring og er ved at udvikle en stor portion selvstændighed til tider til frustration for forældrene - og sikkert også hende selv.
Hun har altid være en stor pige og har stadig gode runde kinder men det er helt tydeligt, at baby-fedtet er ved at forsvinde i takt med at hun løber rundt konstant og vokser i højden. Men vi har også problemer med måltiderne, som jeg tænker også bidrager til at hun slanker sig gevaldigt.
Hun har indtil for nogle måneder siden været rigtig god til at spise og nogen gange har vi endda undret os over at hun kunne spise så meget, men siden hun blev 14-15 mdr, er hendes interesse for måltiderne derhjemme faldet drastisk.
Det er stort set kun morgenmaden hun gider spise derhjemme men der kaster hun også en stor portion havregrød ned.
Pædagogerne i vuggestuen siger at hun spiser fint, men når vi når til aftensmad efter vuggestuen, spiser hun noget i retning af to pastaskruer og en cherrytomat - hvis vi er heldige. Og efter det gider hun ikke sidde ved bordet mere og vil ned på gulvet og lege- og helst have mor eller far med. Vi forsøger at sige til hende at vi spiser, hvilket resulterer i et kæmpe grådanfald.
I weekenderne gider hun heller ikke spise frokost hjemme og det bliver maksimalt til et kvart stykke rugbrød.
Hun bliver typisk hentet i vuggestuen ved 16-tiden og får noget frugt derhjemme ved 17-tiden og så spiser vi ca. kl 18. Hun kan også godt virke sulten inden men når vi så endelig sætter os, gider hun ikke.
Er hun mon bare kræsen eller er det en del af hendes udvikling? Og hvordan skal man takle det? Det er svært at fortælle hende at køkkenet lukker efter aftensmaden og ofte får hun lidt at spise kl 19 så hun ikke går skrupsulten i seng.
Jeg håber du har nogle gode ideer til hvad vi kan gøre.
Med venlig hilsen
AL