Grædende børn ved aflevering i institution

30. oktober 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Grædende børn ved aflevering i institution

Hej Helen,

Måske et lidt bredt spørgsmål.

Hvorfor græder nogle børn ved næsten hver aflevering i vuggestue og som fortsætter når de starter i børnehave? Og nogle siger ik en dyt?

Nogle hulker måske bare lidt. Hvor andre græder voldsomt og prøver at vriste sig fri fra pædagogen?

Her er det desværre sidst nævnte vi oplever meget meget tit. Lige fra vuggestue til børnehave som han startede i for en måned siden.

Han har rigtig svært ved at føle sig tryg ved pædagogerne. Eller, det virker ihvertfald sådan. Han bruger meget lang tid på at se dem an og "acceptere" dem og finder som regel kun én som han er 100 % tryg ved fra start. Også er der ballade når vedkommende holder fri eller er syg. Det er oftes mænd han bliver super tryg ved fra start. Kvinderne er han slet ikke meget for. Kun det sidste halve år han gik i vuggestue gik det okay, og han virkede tryg ved de fleste.

Han vil aldrig afleveres, men har heller aldrig travlt med at sku med hjem når man kommer for at hente. Han har ellers fået sig en bedste ven i børnehaven :) Og de er næsten ...

Annonce

... uadskillelige, siger pædagogerne.

Men hvorfor har han det SÅ svært med skiftet mellem mor og institution? Jeg går nu hjemme på barsel med lillebror og selvfølgelig spiller det ind. Men det gjorde jeg jo ikke for bare 8 mdr siden, hvor det stadig var lige så slemt for ham at sige farvel? Han har korte dage på ca 5-6 timer. Giver ham engang i mellem en fri dag hjemme sammen med mig og lillebror.

De siger han trives, leger med alle børnene, snakker med dem osv. Så jeg tror jo ikke han er ked af at være der. Han har krudt i måsen, der er fuld fart på og når vi er hjemme snakker han kun positivt om børnehaven og hvad han laver dernede osv.

Er der virkelig aldrig en ende på disse triste afleveringer? Jeg synes jo jeg møder ham, sætter mig ind i hans følelser omkring det, jeg siger at jeg forstår at han synes det er svært og at jeg også synes det er svært og fortæller ham om alt det han skal opleve i børnehaven og at jeg glæder mig til at komme og hente ham når han har sovet til middag.

Tak for din dejlige brevkasse, og dine altid brugbare svar.

Kærlig hilsen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger