Brev:
Grædende børn ved aflevering i institution
30. oktober 2014
Alder:
2 år, 11 mdr.
Grædende børn ved aflevering i institution
Hej Helen,
Måske et lidt bredt spørgsmål.
Hvorfor græder nogle børn ved næsten hver aflevering i vuggestue og som fortsætter når de starter i børnehave? Og nogle siger ik en dyt?
Nogle hulker måske bare lidt. Hvor andre græder voldsomt og prøver at vriste sig fri fra pædagogen?
Her er det desværre sidst nævnte vi oplever meget meget tit. Lige fra vuggestue til børnehave som han startede i for en måned siden.
Han har rigtig svært ved at føle sig tryg ved pædagogerne. Eller, det virker ihvertfald sådan. Han bruger meget lang tid på at se dem an og "acceptere" dem og finder som regel kun én som han er 100 % tryg ved fra start. Også er der ballade når vedkommende holder fri eller er syg. Det er oftes mænd han bliver super tryg ved fra start. Kvinderne er han slet ikke meget for. Kun det sidste halve år han gik i vuggestue gik det okay, og han virkede tryg ved de fleste.
Han vil aldrig afleveres, men har heller aldrig travlt med at sku med hjem når man kommer for at hente. Han har ellers fået sig en bedste ven i børnehaven :) Og de er næsten uadskillelige, siger pædagogerne.
Men hvorfor har han det SÅ svært med skiftet mellem mor og institution? Jeg går nu hjemme på barsel med lillebror og selvfølgelig spiller det ind. Men det gjorde jeg jo ikke for bare 8 mdr siden, hvor det stadig var lige så slemt for ham at sige farvel? Han har korte dage på ca 5-6 timer. Giver ham engang i mellem en fri dag hjemme sammen med mig og lillebror.
De siger han trives, leger med alle børnene, snakker med dem osv. Så jeg tror jo ikke han er ked af at være der. Han har krudt i måsen, der er fuld fart på og når vi er hjemme snakker han kun positivt om børnehaven og hvad han laver dernede osv.
Er der virkelig aldrig en ende på disse triste afleveringer? Jeg synes jo jeg møder ham, sætter mig ind i hans følelser omkring det, jeg siger at jeg forstår at han synes det er svært og at jeg også synes det er svært og fortæller ham om alt det han skal opleve i børnehaven og at jeg glæder mig til at komme og hente ham når han har sovet til middag.
Tak for din dejlige brevkasse, og dine altid brugbare svar.
Kærlig hilsen.