Spiser meget sparsomt af flaske

1. september 2014

Alder:
5 mdr.

Spiser meget sparsomt af flaske

Hej Helen,

Jeg skrev til dig for er par uger siden, ang min dreng som spiste meget sparsomt af sin flaske, hvilket stadig er tilfældet.

Lægen har set ham og er ikke bekymret. Han er glad, tisser, har afføring hver eller hveranden dag, sover godt om natten, han udvikler sig som han skal. Han siger at jeg jo ikke kan gøre mere end det jeg allerede har gjort.

Jeg får kun 500-700 ml i ham i døgnet. Og det er endda med en smule tvang, jeg går rundt med ham imens, synger for ham, skærper ham for lyd og lys osv. Jeg søder hver flaske, 200 ml mme, med en tsk sukker med top. Så kan jeg være heldig han tager 100-120 ml. Hvis det ik er sødet, tager han 50-80 ml. Har prøvet at tilbyde ham flaske en gang i timen. Men også prøvet at lade ham blive rigtig sulten så der går 3-4 timer i mellem, men det er det samme. Har nu også prøvet brikkerne med færdig mme.

Han blir 6 mdr i næste uge. Og der vil jeg jo starte op på havregrød til morgenmad. Min kæreste mener at nu han er rigtig glad for grød og mos, bør vi give ham mere af det, nu han ikke drikker det mælk han burde. Jeg er dog lidt tilbageholdende med det og gir ham stadig kun max 3/4 dele. Min kæreste mener at jeg nærmest sulter ham, nu jeg ikke vil overdynge ham med grød og mos. ...

Annonce

... Men jeg ved hvor vigtig mælken og væsken er for ham. Bør jeg tilbyde ham større mængder? Det hjælper alligevel ikke at holde grød og mos på et lavt niveau.

I nat vågnede han slet ikke for at få sin ene flaske. (Som beskrevet i mit tidligere brev, kan jeg kun få ham til at drikke den ene gang, ved 3-4 tiden). Jeg var ikke vågnet af mig selv som jeg plejer og vågnede helt rundt på gulvet kl 6.15. Løb ud og lavede en flaske, og gav ham den mens han stadig sov. Her drak han 150 ml som han plejer om natten/tidlig morgen. Men var jeg ik vågnet, havde han ik fået mælk hele natten siden kl 19.30 aftenen før.

Er det ok at fortsætte med at søde mælken i flasken for at få ham til at spise mest muligt?

Bør jeg give større mængder mad?

Kunne man evt lave hans grød kun på mme og mel? Har mme godt af at blive varmet op ved så høje temperaturer?

Når han skal til at ha havregrød, laver jeg den på vand og blander mme i til sidst (opskrift fra din bog), men kunne man også udelukkende lave havregrød på mme?

Skal jeg bare acceptere at sådan er det bare? Bare underligt når han de første 3-4 mdr spiste alt for meget og tog for hurtigt på.

Han vejer 10.1 kg. Han har hverken tabt sig eller taget på på 3 uger.

Hilsen en pylremor :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!