Brev:
Søvnrytme 3 måneder
31. august 2014
Alder:
3 mdr.
Søvnrytme 3 måneder
Kære Helen
Mange tak for dit sidste svar, hvor vi fik nogle gode ideer til at få det med søvnen til at lykkes. Det er dejligt at føle, at man har en man kan sparre med, når man som førstegangs-forældre famler sig frem og forsøger at finde den mest optimale løsning for sin guldklump.
Vores lille dreng er nu blevet 14 uger, vejer 7.3 kg, fuldammes og tager fint på hver uge. Han er sådan en glad og aktiv dreng. Masser af smil og begynder at blive en rigtig lille personlighed.
Der er også fremgang med hensyn til søvnen, hvilket nok også skyldes at tiden arbejder for os og at vi er blevet bedre til at læse vores dreng.
Jeg har dog stadig et par ting vedr. hans søvn som jeg gerne vil vende med dig.
Vi forsøger at arbejde med de 3 lurer modellen som også er beskrevet i din bog, dog er jeg meget fleksibel da faste sovetider ikke synes at kunne fungere helt endnu. Når han er vågen bruger vi meget tid på at tumle, ligge på legetæppe og på maven, kigge på ting, ”fortælle historier” osv så han bliver aktiveret og får brugt sig selv.
Vores dreng er meget ”støjende” når han sover, han møffer og siger mange lyde. Han sover dog generelt lidt mere rolig nu end før hvilket nok skyldes hans alder. Vi prøvede derfor efter aftale med vores SP at flytte ham fra tremmesengen der sad koblet til vores seng til hans egen tremmeseng på eget værelse. Vi trænede dette i vores sommerferie og det gik smertefrit (mest hårdt for mor) for vores dreng. Dette har hjulpet gevaldigt på nattesøvnen, før kunne han melde sig hver time for at die i 5 minutter, mens vi nu er nede på 2 til max 3 natamninger. Jeg tror, at vi alle forstyrrede hinanden og indtil videre er det en god løsning for os. Jeg var helt kørt ned efter 10 uger med højest 2 timers sammenhængende søvn, har altid haft et stort søvnbehov og trods det at jeg via mit arbejde har nattevagter med tilkalde funktion har jeg ofte svært ved hurtigt at falde i søvn efter natamningerne.
Vi har derfor lavet en ordning herhjemme hvor far tager den første tjans om natten (når det er muligt) og giver vores dreng en flaske med udmalket MM hvorefter jeg tager resten af natten.
Vi kører den samme rutine hver aften med bad omkring 19-tiden, herefter let massage, nattøj og herefter amning og den samme vuggevise når han puttes i sengen. Han sover i en tynd sovepose (Ergopouch) med dyne og vi sørger for at der er køligt og mørkt på hans værelse. Han sover mellem 20.30-21.30 de fleste aftener og jeg forsøger at tage ham fra brystet og putte ham mens han stadig er så vågen at han registrere at han bliver lagt i sin seng og lærer at falde i søvn uden at have brystet i munden. Han falder oftest hurtigt i søvn vha. lidt vuggen af sengen og sang.
Han falder ofte i søvn allerede kl 20 (sandsynligvis pga lidt søvn om eftermiddagen) men vågner hurtigt og bliver utilfreds hvis vi putter ham allerede der. Tænker at han måske alligevel ikke har fået spist færdig siden han vågner op. Vi har oplevet at han ca. hver anden aften våger hver 10-15 min i ca 1 time efter han er puttet. Han vågner ikke helt op men møffer, piber og klynker lidt. Er vi der ikke straks til at berolige vågner han helt op. Skyldes det at hans søvnmønster er ved at ændre sig (flere stadier) eller er det fordi han puttes for sent (falder for meget i søvn ved brystet og registrerer så at det mangler efter lidt tid) ?
Tænker at han stadig er alt for lille til at vi kan arbejde hen imod et mere fast sovetidspunkt, men at det er fint med lidt rutiner allerede nu.
Han melder sig som regel efter 3.5-4 timers søvn men har også præsteret at sove op til 5.5 time. Han er ofte halvt sovende når han får sin flaske og spiser sjældent mere end 50-60 ml. Kun de få gange hvor han har sovet mere end 5 timer har han spist over 80 ml. Det virker derfor ikke som den store sult der plager ham først på natten. Vi har forsøgt at se om kærtegn og sut evt. kunne få ham til at sove videre men det virker ikke, han får altid flasken. Herefter sover han 2.5-3.5 time igen før han vågner og ammes fra begge bryster. Han sover ofte uroligt sidst på natten/tidlig morgen og melder sig ofte ved 06 tiden hvor det ikke er sult der plager men luft i maven og han har meget ofte afførring hvorefter han falder i søvn og vågner mellem 7-7.30. Her tager jeg ham ofte med ind i vores seng da jeg ikke orker at gå frem og tilbage for at berolige/hjælpe ham af med luften. Jeg forsøger i løbet af dagen at bøvse ham godt af for at mindske luftdannelse.
Vi har nætter hvor han ikke laver i bleen flere dage i træk og dermed sover bedre hvorefter han igen har afførring x flere om natten som jeg føler forstyrrer ham en del. Vil det med tiden ændre sig så han oftest har afførring om dagen ?
Om dagen er tidspunkt og længde på hans søvn meget svingende. Vi er aldrig senere oppe end 8 og forsøger at vi står op hver morgen inden for +/- 30 minutter så resten af dagen ikke bliver rykket for meget mht. søvn. Herefter er han vågen i 5 kvarter til 2.5 time før han puttes til formiddagslur. Sover enten i barnevognen udenfor eller i vores seng med mig (sover dog altid ude x 1 dagligt). Han sover alt fra 1.5 time til 3 timer her. Få gange sover han tungt og behøver ikke hjælp, men oftest skal han have hjælp efter 40-60 min med at komme videre i søvnen vha. let trillen og beroligende ord. Herefter sover han enten roligt eller skal have hjælp x flere til at sove videre.
De dage hvor han sover uden megen hjælp er han mest frisk når han vågner. Det hjælper ikke at gå med barnevognen. Her vågner han konsekvent efter 40-45 min med et stort smil og sover ikke videre trods det at vi fortsætter turen. Herefter er han vågen i 1.5 til 2.5 time hvorefter jeg putter ham til middagslur. Her begynder det så at være svært at få ham til at sove et længere stræk. Han vågner oftest med et kæmpe smil efter 40-45 min og vil ikke sove videre. Han er dog ikke udhvilet og bliver hurtigt træt. Hvis jeg ligger mig med ham kan jeg strække den til 1.5-2 timer men så hænger han næsten konstant i brystet og vågner næsten hver gang jeg forsøger at liste brystet ud. Forsøger selvfølgelig med den metode du ofte har beskrevet med at forsøge igen og igen at liste brystet ud så han lærer at sove uden at det skal være i munden. Føler at han sover bedst når han ikke ligger lige ved siden af mig da han synes at kunne dufte mælken konstant og derfor bliver forstyrret.
Normalt er han let at få til at sove hvis han læses rigtigt og vi træner også lidt at far eller mormor (bedsteforældre ser ham dagligt da de bor i samme opgang) putter ham efter amning hvilket går bedre og bedre. Mormor passer ham af og til hvis jeg skal noget en times tid hvor jeg synes at det stresser ham mere at skulle i en autostol og ud og køre end at blive passet hos en han altid har kendt i trygge omgivelser.
Han powernapper altså ofte om eftermiddagen og især efter kl 16-17 sover han aldrig længere end 30 min. Han vågner ofte i et kæmpe smil efter sin powernap og trods alle kneb vil han ikke sove videre. Han er dog ofte i et fint humør om aften men vi kan godt mærke en forskel de dage hvor han får sovet 5 timer om dagen og de 10 timer om natten og de dage hvor det ikke bliver til mere end 13 timers søvn.
Jeg forsøger at fylde ham godt op i løbet af dagen og prøver at forhindre sjatspisning ved at skærme ham. Desuden tankes han også op med masser af opmærksomhed og kærlighed da han sover for sig selv det meste af natten.
Har du et godt råd til hvordan man ellers hjælper ham til en mere rolig og sammenhængende søvn om dagen eller vil det med tiden blive bedre ? Tænker at der også kommer mere rytme på når han begynder på skemad.
Hvor meget kan vi forsøge at gøre mht. døgnrytme, når han ikke er større?
Er det ok at han f.eks. sover 2 timer formiddag og 2 x 1 time om eftermiddagen plus powernap om aftenen ? Har hørt i min mødregruppe at en SP mente at alt søvn under 5 kvarter ikke kunne betegnes som kvalitetssøvn.
Vi har forsøgt at give ham en drømmeflaske/amning kl 22-23 for at se om at han kunne sove længere om natten men han vågner stadig kl 01-02. Kan sådan en lille størrelse vænne sig til at vågne på bestemte tidspunkter pga vane og ikke pga. sult ?
Det blev igen en lang beretning og på forhånd tak for svar, :-)
Hilsen
C