Motorisk udvikling

20. juli 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Motorisk udvikling

Hej Helen

Min datter fylder nu 3 måneder om en uge. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål omkring hendes udvikling.

Min datter er meget dygtig til at holde hovedet, når hun ligger på maven, og har altid været det. Hun kan holde det længe og højt. Men hun kan endnu ikke holde hovedet når vi bærer hende eller hun sidder ved os, og hun kan heller ikke holde hovedet, når vi "trækker" hende op i armene fra rygliggende. Er det normalt?

Hvornår begynder de små at slå til legetøjet? Min datter kigger meget på det, men slår ikke til det - i hvert fald ikke bevist ...

Annonce

... vil jeg mene. Vi har endnu ikke set, at hun har opdaget hendes hænder med hendes øjne, men hænderne ryger lystigt ind i munden.

Til gengæld er hun en kæmpe snakketrold, og snakker både med os og hendes legetøj. Vi tror måske også at hun er begyndt at kunne vende sig fra maven til ryggen, men vi tvivler bare på om det er bevidst, men da hun har gjort det et par gange efterhånden, kunne det måske godt være bevidst.

Hvad synes du? Lyder hun til at være med motorisk, eller er hun bagud? Hvad skal de kunne som 3 måneder gammel?

Med venlig hilsen
1. gangs moderen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder