Bruger lang tid på at falde i søvn om aftenen

20. juli 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Bruger lang tid på at falde i søvn om aftenen

Hej Helen,

Har brug for dit råd endnu engang.

Vi skrev til dig da vores dreng, LP, var 16 mdr pga, at vi havde store udfordringer mht putning om aftenen. Nu er vores dreng blevet 19 mdr, og nu synes vi at vores aftner mht putningen er blevet alt for uholdbare.

Vi har fulgt dine tidligere råd, og vi har også oplevet en smule fremgang - det er ikke længere nødvendigt, at holde LP i hånden, for at han kan falde i søvn.
Efter råd fra dig har vi valgt, at vi også bliver siddende inde ved LP' seng indtil han falder i søvn, da han bliver meget ulykkelig, når vi forlader lokalet.
Vi gør brug af "stryge-tøj-metoden", hvor vi søger for at lave noget andet (arbejde på computer, læse en bog, sidde med iphone), så LP ikke bare tror, at vi venter på at han falder i søvn.

Problemet er at det sagtens kan tage et sted mellem 1 time og halvanden for at LP falder i søvn!! Og vi synes overhovedet ikke, at vi oplever en forbedring - nærmere det modsatte - det tager længere og længere tid for LP at falde i søvn.

LP's dagsrytme er som følgende:

07.00 - LP bliver vækket (LP vil ellers gerne sove længere, men vi kan se at du har givet andre det råd, at det er vigtigt at have den samme dagsrytme hver dag).
07.30 - Morgenmad
09.00 - Morgenbolle
11.45 - Ymer eller rugbrød, puttes derefter til middagslur
12-13.30 - Sover ca 1,5 time till middag (nogle gange 2 timer, men sjældent længere).
14.00 - Bolle, Rugbrød eller snack
17.30 - Aftensmad
18.00 - Aftenbad
18.30-19.30 - Stille og rolling leg
19.30 - Aftengrød + ser en tegnefilm på ipad
19.45 - Tandbørstning
19.50 - Læser en bog, synger en sang og taler om hvad der er sket i løbet af ...

Annonce

... dagen (sker i LP's sove værelse). Der bliver sagt "godnat, nu skal du sove".

…..og herefter begynder "den lange vandring". LP rejser sig op mange gange, og vi må lægge ham ned mange gange. Han roder rundt i sengen, snakker, griner, sætter sine fødder fast i tremmerne i sengen, kravler under sin sengerand osv. Når han sætter sig op eller rejser sig, beder vi ham om at lægge sig ned igen eller vi gør det for ham, ellers ignorerer vi mange af hans "krumspring".

Når vi lægger ham ned siger vi "du skal lægge dig ned og sove, for du er træt".
Men det er bare dybt frusterende, at det ofte tager over 1 time for LP at falde i søvn, og at vi overhovedet ikke kan mærke nogen forbedring.
Vi ved at han er træt. Vi har prøvet at putte ham tidligere, for at se om han måske var overtræt, men det tager alligevel 1 time til halvanden før han falder i søvn. Vi har også prøvet at putte ham senere, men det kan også tage en time før han sover. Middagsluren har vi også prøvet at forkorte, så han ikke sover til længere end kl. 14 (hvilket han også sjældent før) - men ingen effekt af dette.

Vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre for at nå frem til noget som er tåleligt for alle parter. Derudover så står vi snart med en baby nr. 2, og der kommer mor til at skulle putte alene nogle aftner om ugen, og så er 1 time altså for lang tid at bruge på dette.
Det optimale ville være, hvis man kunne forlade lokalet og LP selv kunne lære at falde i søvn. Men vi bruger gerne tid på at få LP til at falde i søvn - men 1 time er altså for lang tid!

Håber du kan komme med nogle brugbare råd, for vi er snart villige til at prøve alt!!

Kærlig hilsen
Mor og Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.