Forstoppelse og laktulose

14. april 2014

Alder:
6 mdr.

Forstoppelse og laktulose

Hej Helen.

Så er vi på banen igen med lille Frida på 6 mdr. Det går generelt rigtig godt. Kolikken stoppede helt efter 4 mdr og Frida er en meget glad og aktiv pige der triller fra side til side og næsten kan sidde selv! Dog har vi problemer med forstoppelse!

Lige en opdatering efter sidste brev. De hyppige afførinher stoppede helt af sig selv! Alt gik fint indtil Frida for et par mdr siden ikke gad spise særlig meget flaske! Jeg fandt ud af at hun simpelthen ikke kunne lide Allomin mme som vi blandede (lidt syrnet og alm allomin) jeg afprøvede nan som hun slubrede i sig med det samme og har gjort siden! Den gav hende dog hård mave og vi måtte igang med laktulosen igen igen, selvom der lige var kommet helt styr på maven! Denne overgang til nan skete samtidig med at vi så småt begyndte intro til skemad! Dette har selvfølgelig været super hårdt for maven!

Jeg prøvede at undgå laktulosen ved at bruge æble/sveskemos eller pære/sveskemos! Dette havde dog ingen effekt og vi kan stadig ikke undvære laktulosen! Hun får nu 2x 5 ml dgl. ( hun vejer 8,7 kg) ...

Annonce

... Frida er lige kommet op på tre måltider dagligt! Lige nu får hun øllebrød, kartoffel/sød kartoffel mos, kogte moste gulerødder. Undgår bevidst broccoli samt banan da jeg ved det giver hård mave! Jeg er begyndt at servere moden blød blomme uden skind til hende samt lidt moden advocado da jeg har hørt det skulle være godt for maven!

Er der andet jeg kostmæssigt kan gøre for hende så vi snart kan komme ud af det laktulose ræs! Eller kan vi risikere at skulle fortsætte med latulosen lang tid endnu!
Jeg kan godt blive bekymret for om hendes mave nogensinde selv finder en balance uden brug af laktulose mm. Eller kommer det ofte helt at sig selv?

Jeg har i de sidste på nætter forsøgt at undvære laktulose og istedet prøvet at give hende en midnatsflaske allomin syrnet istedet for nan for at se om det kan sætte skub i afføringen. Er det dumt, eller ok at prøve?

Hun brokker ikke over den syrnede når hun er halvvejs sovende på det tidspunkt! Dog kan jeg efter to nætter ikke se nogen forbedring af afføringen der igen er hård uden laktulose!

Kærlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder