Brev:
Forstoppelse og laktulose
14. april 2014
Alder:
6 mdr.
Forstoppelse og laktulose
Hej Helen.
Så er vi på banen igen med lille Frida på 6 mdr. Det går generelt rigtig godt. Kolikken stoppede helt efter 4 mdr og Frida er en meget glad og aktiv pige der triller fra side til side og næsten kan sidde selv! Dog har vi problemer med forstoppelse!
Lige en opdatering efter sidste brev. De hyppige afførinher stoppede helt af sig selv! Alt gik fint indtil Frida for et par mdr siden ikke gad spise særlig meget flaske! Jeg fandt ud af at hun simpelthen ikke kunne lide Allomin mme som vi blandede (lidt syrnet og alm allomin) jeg afprøvede nan som hun slubrede i sig med det samme og har gjort siden! Den gav hende dog hård mave og vi måtte igang med laktulosen igen igen, selvom der lige var kommet helt styr på maven! Denne overgang til nan skete samtidig med at vi så småt begyndte intro til skemad! Dette har selvfølgelig været super hårdt for maven!
Jeg prøvede at undgå laktulosen ved at bruge æble/sveskemos eller pære/sveskemos! Dette havde dog ingen effekt og vi kan stadig ikke undvære laktulosen! Hun får nu 2x 5 ml dgl. ( hun vejer 8,7 kg) Frida er lige kommet op på tre måltider dagligt! Lige nu får hun øllebrød, kartoffel/sød kartoffel mos, kogte moste gulerødder. Undgår bevidst broccoli samt banan da jeg ved det giver hård mave! Jeg er begyndt at servere moden blød blomme uden skind til hende samt lidt moden advocado da jeg har hørt det skulle være godt for maven!
Er der andet jeg kostmæssigt kan gøre for hende så vi snart kan komme ud af det laktulose ræs! Eller kan vi risikere at skulle fortsætte med latulosen lang tid endnu!
Jeg kan godt blive bekymret for om hendes mave nogensinde selv finder en balance uden brug af laktulose mm. Eller kommer det ofte helt at sig selv?
Jeg har i de sidste på nætter forsøgt at undvære laktulose og istedet prøvet at give hende en midnatsflaske allomin syrnet istedet for nan for at se om det kan sætte skub i afføringen. Er det dumt, eller ok at prøve?
Hun brokker ikke over den syrnede når hun er halvvejs sovende på det tidspunkt! Dog kan jeg efter to nætter ikke se nogen forbedring af afføringen der igen er hård uden laktulose!
Kærlig hilsen